A pályákon a rendelkezésre álló terület méretétől és a gyerekek számától függően játszhatóak kisjátékok és 4:4 elleni mérkőzésjátékok is. Lehet olyan foglalkozást is szervezni, ahol csak pályák vannak. Ilyenkor a különböző méretű pályákon a játék történhet kapukra, vonalakra, bójákra stb. A kisjátékok megvalósíthatók különböző létszámban és különböző szabályokkal. Például 2:2 elleni játék, ahol a védekező csapat egyik tagjának mindig vissza kell futnia a saját kapujába, így a mezőnyben egy 2:1 elleni játék alakul ki.
A műhelyekben különböző technikai elemek gyakorlása történhet. A műhelyállomások nagysága függ a gyakorlat jellegétől, a rendelkezésre álló terület méretétől és a gyerekek létszámától.
Az egész foglalkozás történhet egy nagy cél gyakorlása érdekében. Például a labdabirtoklás alapjait szeretnénk gyakoroltatni. Ezért a műhelyállomásokon a labdabirtokláshoz szükséges egyéni és csoportos technikai elemek gyakoroltatása folyik, mint például labdavezetés, cselezés, átadások, átvételek. A kisjátékok pályáin olyan szabályok vannak érvényben, amelyek a labdabirtoklást erősítik, például 3 csapaton belüli passz az ellenfél közbeérése nélkül plusz gólnak számít.
A mérkőzésjátékoknál azonban már engedjük a gyerekeket teljesen szabadon játszani!
A fesztivál-, illetve műhelyalapú foglalkozás tartalmaz:
A fesztivál jellegű foglalkozás egyik sajátossága, hogy annak helyszínein számos segédeszköz használható, gyakorlatilag a szertár szinte minden darabja felhasználható valamilyen futballt segítő eszközként.
A kapuk lehetnek különböző méretű valódi kapuk (mini kapu, kézilabdakapu stb.), illetve lehetnek zsámolyok, szekrényfelsőrész, pad is. Mindegyiknek megvan a maga sajátossága, a találati felület mérete és formája már önmagában változatos élményt ígér a gyerekeknek.
A pályák és műhelyek kijelölésére általánosságban a jelzőbóják használhatóak, de bátran használhatjuk a tornaterem vagy a kinti sportpálya vonalait is.
A fesztivál jellegű foglalkozásokon több mérkőzéshelyszín is van, ezeken a játékterületeken elengedhetetlen a gyerekek csapatonkénti megkülönböztetése. Érdemes már a foglalkozás elején kiosztani a jelzőtrikókat vagy szalagokat, és az állomások közti forgásokat úgy szervezni, hogy a trikókat/szalagokat már ne kelljen cserélgetni.
A különböző műhely- és játékállomásokon, amennyiben van rá módunk, használjunk különböző méretű és anyagú labdákat. A különböző pattanási tulajdonságú labdák nagyfokú alkalmazkodásra késztetik a gyerekeket.
A fesztivál jellegű foglalkozások eszközszükséglete (a fentieket összefoglalva):
A szervezés a tervezéssel indul. Alapvető információként tudjuk azt, hogy mekkora létszámban lesznek jelen a foglalkozáson a tanulók és mekkora terület áll rendelkezésünkre. Ezen kívül a gyerekek tudásszintje és az elérni kívánt cél is befolyásolja a tervezést. A kialakított csoportok ideálisan 3-4 főből állnak, így a műhelyállomásokon és a kisjátékállomásokon is ilyen létszámmal kell számolni a feladat megtervezésénél. A kisjátékok némelyikénél két csoport tartózkodik egyszerre egy műhelyállomáson, így azok esetében 6-8 fővel számolhatunk. A mérkőzésjátékok helyszínein szintén két csoport van egyszerre, így itt is a 6-8 fővel lehet tervezni.
Az elérni kívánt cél lehetőleg kicsivel legyen magasabb a gyerekek tudásszintjénél, mert az elsajátítás lehetősége ilyenkor erős motiváló tényező. Kihívásnak tekintik a feladatokat, ezáltal azok nem lesznek sem unalmasak, sem megvalósíthatatlanul nehezek. A terület nagyságának növelésével lehet könnyíteni a gyakorlat vagy játék nehézségi fokán. Minél jobban megy egy-egy gyakorlat vagy játék, annál kisebbre lehet venni a területet addig, ameddig még megvalósítható vele az elérni kívánt cél.
A rendelkezésünkre álló eszközökkel színesebbé tudjuk tenni a foglalkozást, illetve segíteni tudjuk a kívánt cél elérését. Az eszközöknél figyeljünk arra, hogy azok balesetmentesen használhatóak legyenek! Csak annyi eszközt használjunk, amennyi feltétlenül szükséges, mert a túlzsúfolt tér elveheti a játék örömét!
A fesztivál jellegű foglalkozás tervezését az alábbi tényezők határozzák meg:
Mindezek ismeretében a főbb tervezési, program-előkészítési feladatok
Tanácsok, ötletek műhelyállomások és pályaállomások szervezéséhez