You are not authorized to access that location.

A fesztiválszervezés, illetve a műhelyalapú órai szervezés módszertani alapjai, lehetőségei

Szűrők, jellemzők...
Interdiszciplináris tanítás: élménypedagógia
Sportági módszertani ajánlások:
  • Labdarúgás
  • Kézilabda
  • Judo
  • Röplabda
  • Kosárlabda
  • Floorball
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás

 

Az utolsó fejezetben rátérünk a fesztivál jellegű foglalkozás meghatározására, tartalmaira, előnyeire és hátrányaira. Áttekintjük a szervezéssel kapcsolatos szempontokat, majd legvégül konkrét szervezési eljárásokat mutatunk be.

Mit jelent a fesztivál jellegű foglalkozás?

  • Egy időben, több helyszínen, többféle gyakorlási és játéklehetőség (műhelyek)
  • Előnyei:

– Egy időben nagyobb létszámú tanuló foglalkoztatása történik.

– A több helyszín változatosságot és motivációt eredményez.

– A foglalkozás során számos technikai és taktikai elem gyakorolható, így sokféle készség és képesség fejlődhet.

Mi a tartalma?

A korábban megismert

– technikai, taktikai ismeretek, ügyességfejlesztő feladatok,

– kisjátékok,

– kreatív játékok

– és mérkőzésjátékok

fesztiválszerű alkalmazása, lebonyolítása.

A Grassroots filozófia szerint fontos, hogy minden tanulónak azonos mennyiségű idő álljon a rendelkezésére a tanulás során, emellett, minden tanuló minden helyzetben kipróbálhassa magát. Ennek érdekében a tanév során több alkalommal fesztivál jellegű foglalkozást szükséges szervezni. Ezek során élményszerű, kontrollált, több állomáson egy időben zajló gyakorláson, játékos feladatokon, játékokon vesznek részt a tanulók, lányok és fiúk egyaránt.

A fesztivál sokféle környezetben kivitelezhető. Méretét és időtartamát a gyerekek számától és a rendelkezésre álló infrastruktúrától függően lehet meghatározni. A pályák (kisjátékok) és a műhelyek (technikai gyakorlatok) számát a résztvevő gyerekek számától és a gyerekek képzettségi szintjétől függően célszerű megválasztani.

Alapvető elvárások a foglalkozásokkal szemben

  • Minden tanulónak azonos időkeret a gyakorlásra
  • A kiesős játékok kerülése
  • Eredményszámítás nélkül zajló játékok
  • Lányok és fiúk együtt
  • Változatos játékok és gyakorlóállomások, amelyek illeszkednek a korosztályhoz és az előzetes tudásszinthez.

Nehézségek lehetnek

  • A helyszín mérete és elrendezése
  • A gyerekek beosztása és elosztása
  • Az eszközök hiánya
  • A diákok felelősségérzetének, magatartásának hiányosságai (képesek-e rendezett önálló feladatvégrehajtásokra?)
  • A pedagógus szervezési rutinjának hiánya, tanulókkal szembeni bizalmatlanság (nem képesek?) és az önálló tanulói munka hiányosságai.
  • Az időből fakadó nehézségek (45 perc?, 90 perc?)

Fontos, hogy a fesztivál jellegű órákon a játék domináljon. Azokon az állomásokon, amelyeken mérkőzés szerepel, nincs szükség a hibák javítására, hagyjuk a gyerekeket szabadon játszani!

A gyerekek sokszor teljesen másként gondolnak egy-egy játékhelyzetre ott a pályán, játék közben, mint mi a pályán kívülről. Engedjük nekik a szabad döntéseket, a próbálkozásokat, így tudnak nagy játéktapasztalatot szerezni!

Szabad játék közben csak a labdarúgás legegyszerűbb alapszabályait tartassuk be! Játék közben biztassuk a gyerekeket arra, hogy bátran hajtsák végre azokat a mozdulatokat, amelyeket kigondoltak! A gyerekek a megoldások sikerességéről szerzett tapasztalataikból fognak tudni tanulni.