A labdarúgó foglalkozásokon a kreativitás fejlesztési lehetőségei a játéktevékenységen keresztül adódnak, amelyeket a továbbiakban három fő területre bontunk.
1. Fogók módosítása, alkotása tanulók által
2. Kisjátékok, mérkőzésjátékok módosítása, alkotása tanulók által
3. A szabad döntések módszerének alkalmazása
1. A fogójátékok módosítási lehetőségei között az alábbiakat említjük:
- ház,
- megfogás módja,
- szabadítás jellege,
- létszám,
- a fogók száma,
- eszköz,
- terület,
- egyéb.
2. A kisjátékok és a mérkőzésjátékok módosítási szempontjai:
- labdák száma, mérete, fajtája,
- a pont- (gól-) szerzés lehetősége,
- a játéktéren való haladás,
- célfelület helye, mérete, száma,
- labdaszerzés módja,
- területkorlátozások, játéktér formája.
3. A szabad döntések módszere háromféleképpen is alkalmazható.
- Egy bizonyos játékhelyzetre variációkat adunk, amelyekből a gyakorlásukat követően a további gyakorlás során a játékosok választhatnak. Például legyen a feladat kapuralövés 3 játékos kapcsolatából. Ekkor begyakoroljuk a három alapvariációt, majd amikor úgy látjuk, hogy tanulóink végre tudják azokat hajtani, akkor megnyitjuk a szabad választás lehetőségét a három variációból.
- Az iménti példa alapján illusztráljuk a következő módszert. Egy korábbi foglalkozáson begyakorolt „három játékos összjátékából történő kapuralövés” feladattal kapcsolatban kérjük azt a gyerekektől, hogy emlékezzenek vissza és azokból válasszanak szabadon.
- A harmadik lehetőségünk pedig az, hogy elmondjuk a gyerekeknek a feladatot: három játékos összjátékából kellene kapura lőni, és valamilyen megkötések mellett (például: mindhárom játékosnak hozzá kell érni a labdához, kötelező a játékosoknak helyet cserélni egymással a támadásvezetés közben, stb.) nekik kell szabadon kitalálniuk azt a mozgássort, amelynek a segítségével három ember összjátékából kapura fognak lőni.
Kisjátékok alkalmazásával lehetőségünk van olyan kényszerítő helyzeteket kialakítani, amelyek magukban hordozzák a kreatív játékhelyzet-megoldásokat. Lehetőségünk nyílik továbbá arra is, hogy az éppen zajló játékot megállítva a gyerekeket kérdezzük meg arról, hogyan kellene módosítani a játékszabályt ahhoz, hogy például több passz legyen a játékban, vagy többet mozogjanak a labda nélküli társak? A szabálymódosítások, szabályalkotások is már önálló, kreatív folyamatok, az általuk eredményezett játék pedig ugyancsak magában hordozza a kreatív játékhelyzet-megoldás lehetőségeit.
A szabad döntések módszerének módszertani lehetőségei:
- Az órán megtanult, gyakorolt játékhelyzet-megoldási módokból (2-3-4 variáció) a tanulók szabadon választhatnak.
- A korábban megismert, megtanult variációk szabad felhasználása egy-egy jól körülírható taktikai helyzetben.
- A taktikai helyzet megoldását rábízzuk a tanulók kreativitására, helyzetfelismerésére.
A TANULÁST SEGÍTŐ KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Válasszon ki egy egyszerű fogójátékot! Alakítsa át a játékot úgy, hogy valamilyen szabálymódosítással, plusz feladattal vagy megkötéssel egyre komplexebb játék alakuljon ki!
- Az előző feladatot próbálja megoldani egy kisjáték alkalmazásával is!