A kreativitás fő fejlesztési irányai a labdarúgásban

Szűrők, jellemzők...
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás

 

A labdarúgó foglalkozásokon a kreativitás fejlesztési lehetőségei a játéktevékenységen keresztül adódnak, amelyeket a továbbiakban három fő területre bontunk.

1. Fogók módosítása, alkotása tanulók által
2. Kisjátékok, mérkőzésjátékok módosítása, alkotása tanulók által
3. A szabad döntések módszerének alkalmazása

1. A fogójátékok módosítási lehetőségei között az alábbiakat említjük:

  • ház,
  • megfogás módja,
  • szabadítás jellege,
  • létszám,
  • a fogók száma,
  • eszköz,
  • terület,
  • egyéb.

2. A kisjátékok és a mérkőzésjátékok módosítási szempontjai:

  • labdák száma, mérete, fajtája,
  • a pont- (gól-) szerzés lehetősége,
  • a játéktéren való haladás,
  • célfelület helye, mérete, száma,
  • labdaszerzés módja,
  • területkorlátozások, játéktér formája.

3. A szabad döntések módszere háromféleképpen is alkalmazható.

  • Egy bizonyos játékhelyzetre variációkat adunk, amelyekből a gyakorlásukat követően a további gyakorlás során a játékosok választhatnak. Például legyen a feladat kapuralövés 3 játékos kapcsolatából. Ekkor begyakoroljuk a három alapvariációt, majd amikor úgy látjuk, hogy tanulóink végre tudják azokat hajtani, akkor megnyitjuk a szabad választás lehetőségét a három variációból.
  • Az iménti példa alapján illusztráljuk a következő módszert. Egy korábbi foglalkozáson begyakorolt „három játékos összjátékából történő kapuralövés” feladattal kapcsolatban kérjük azt a gyerekektől, hogy emlékezzenek vissza és azokból válasszanak szabadon.
  • A harmadik lehetőségünk pedig az, hogy elmondjuk a gyerekeknek a feladatot: három játékos összjátékából kellene kapura lőni, és valamilyen megkötések mellett (például: mindhárom játékosnak hozzá kell érni a labdához, kötelező a játékosoknak helyet cserélni egymással a támadásvezetés közben, stb.) nekik kell szabadon kitalálniuk azt a mozgássort, amelynek a segítségével három ember összjátékából kapura fognak lőni.

Kisjátékok alkalmazásával lehetőségünk van olyan kényszerítő helyzeteket kialakítani, amelyek magukban hordozzák a kreatív játékhelyzet-megoldásokat. Lehetőségünk nyílik továbbá arra is, hogy az éppen zajló játékot megállítva a gyerekeket kérdezzük meg arról, hogyan kellene módosítani a játékszabályt ahhoz, hogy például több passz legyen a játékban, vagy többet mozogjanak a labda nélküli társak? A szabálymódosítások, szabályalkotások is már önálló, kreatív folyamatok, az általuk eredményezett játék pedig ugyancsak magában hordozza a kreatív játékhelyzet-megoldás lehetőségeit.

A szabad döntések módszerének módszertani lehetőségei:

  • Az órán megtanult, gyakorolt játékhelyzet-megoldási módokból (2-3-4 variáció) a tanulók szabadon választhatnak.
  • A korábban megismert, megtanult variációk szabad felhasználása egy-egy jól körülírható taktikai helyzetben.
  • A taktikai helyzet megoldását rábízzuk a tanulók kreativitására, helyzetfelismerésére.

A TANULÁST SEGÍTŐ KÉRDÉSEK, FELADATOK

  • Válasszon ki egy egyszerű fogójátékot! Alakítsa át a játékot úgy, hogy valamilyen szabálymódosítással, plusz feladattal vagy megkötéssel egyre komplexebb játék alakuljon ki!
  • Az előző feladatot próbálja megoldani egy kisjáték alkalmazásával is!