Az együttműködés társsal, társakkal című tematikai egység módszertani lehetőségei a grassroots labdarúgásban
Ebben a fejezetben áttekintjük az 1–4., majd az 5–12. évfolyamokra vonatkozóan az „Együttműködés a társsal, társakkal” című tematikai egység feldolgozási lehetőségeit a Grassroots labdarúgásban. Megvizsgáljuk, hogy milyen értékeket rejt magában az együttműködés, mi mindenre taníthatja a gyerekeket a labdarúgáson kívül is. Ezt követően áttekintjük az együttműködés játékban betöltött szerepét, lehetőségeit, funkcióit. A fejezet végén gyakorlati példákkal illusztráljuk az együttműködés tipikus építőköveit.
Kiemelt szempontok
Kulcsszavak
A társakkal történő együttműködés nemcsak a labdarúgásban hasznosítható, hanem az élet minden területén. A csoportban végzett feladatmegoldások hatékonyabbak, mint az egyéni megoldások és sokkal szórakoztatóbbak is. A Grassroots labdarúgás a játék szeretetéről és a közös élményszerzésről szól, ezért nagyon fontos a társakkal történő együttműködés lehetőségeinek és szerepének folyamatos tudatosítása, bővítése. Ebben nehezítő körülmény, hogy 6–10 éves korban az egocentrikus világkép még domináns szerepet tölt be. Pedagógusként fontos feladatunk a decentrálás folyamatának segítése, amely a kooperatív tevékenységformák forszírozásával érhető el. Az együttműködéshez a játékban történő gondolkodás fejlesztése is lényeges feladat. A pedagógus nevelő szerepben történő állandó jelenléte, és a társas folyamatok facilitálása meghatározó a kooperatív magatartásformák kialakulásában.