Együttműködés társsal,társakkal című tematikai egység - grassroots labdarúgás

Szűrők, jellemzők...
Sportági módszertani ajánlások: Labdarúgás
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

Az együttműködés társsal, társakkal című tematikai egység módszertani lehetőségei a grassroots labdarúgásban

 

Ebben a fejezetben áttekintjük az 1–4., majd az 5–12. évfolyamokra vonatkozóan az „Együttműködés a társsal, társakkal” című tematikai egység feldolgozási lehetőségeit a Grassroots labdarúgásban. Megvizsgáljuk, hogy milyen értékeket rejt magában az együttműködés, mi mindenre taníthatja a gyerekeket a labdarúgáson kívül is. Ezt követően áttekintjük az együttműködés játékban betöltött szerepét, lehetőségeit, funkcióit. A fejezet végén gyakorlati példákkal illusztráljuk az együttműködés tipikus építőköveit.

Kiemelt szempontok 

  • A Grassroots labdarúgásban az együttműködés a társakkal a játéktevékenység egyik legfontosabb értéket teremtő, építő eleme.
  • Az együttműködés többféle síkon értelmezhető (szociális, értelmi, érzelmi, motoros megvalósítás).
  • A játékban a hatékonyság és az eredményesség alapfeltételeit jelentik (gondolkodás és koordináció).
  • A foglakozások sorozatában az optimális szocializációs/nevelési környezetet biztosítja.


Kulcsszavak

  • Kölcsönös tisztelet és megbecsülés,
  • személyes és társas felelősség,
  • játékszeretet és tanulás,
  • elfogadás és befogadás,
  • közös élmények diák-diák, diák-tanár, tanár-tanár, diák-szülő, szülő-tanár viszonylatban.

A társakkal történő együttműködés nemcsak a labdarúgásban hasznosítható, hanem az élet minden területén. A csoportban végzett feladatmegoldások hatékonyabbak, mint az egyéni megoldások és sokkal szórakoztatóbbak is. A Grassroots labdarúgás a játék szeretetéről és a közös élményszerzésről szól, ezért nagyon fontos a társakkal történő együttműködés lehetőségeinek és szerepének folyamatos tudatosítása, bővítése. Ebben nehezítő körülmény, hogy 6–10 éves korban az egocentrikus világkép még domináns szerepet tölt be. Pedagógusként fontos feladatunk a decentrálás folyamatának segítése, amely a kooperatív tevékenységformák forszírozásával érhető el. Az együttműködéshez a játékban történő gondolkodás fejlesztése is lényeges feladat. A pedagógus nevelő szerepben történő állandó jelenléte, és a társas folyamatok facilitálása meghatározó a kooperatív magatartásformák kialakulásában.