2.1. Játékok az értelmi (kognitív) fejlesztés érdekében


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: ALTERNATÍV JÁTÉKOK A MINDENNAPOS TESTNEVELÉSHEZ, TESTMOZGÁSHOZ

2.1. Játékok az értelmi (kognitív) fejlesztés érdekében


A testnevelés és sport műveltségi terület kerettanterve (2012) így fogalmaz: „A már elsajátított készségek, fogalmak, kategóriák egységeinek beillesztése a mozgásos tevékenységrendszerbe a tantárgyközi tartalmak, a kompetenciák és a fejlesztési feladatok keretében hozzájárulnak a hatékonyabb tanuláshoz, a kedvezőbb tanulási teljesítményhez, ezen keresztül a nevelési folyamat sikerességéhez.” [16] Az alábbi fejezetben olyan mozgásos játékokat ismertetünk, amelyek a kerettantervi idézethez illeszkedve a matematika, a környezetismeret, a vizuális kultúra, a technika és életvitel, valamint a magyar nyelv és irodalom tárgyakkal összefüggő ismereteket jelenítenek meg. A játékok, játékos feladatok nagy része osztályteremben, folyosón vagy aulában is megvalósítható.

Az osztálytermi körülmények között vezetett testnevelésórák nagyon korlátozottan képesek fejlesztő hatást kifejteni a szív- és keringési rendszerre. A szűk, kisméretű tér, a padok/asztalok, a székek, egyéb tértárgyak nem teszik lehetővé a nagy sebességű mozgásokat.

Az osztálytermi testnevelésórák egyrészről lehetnek kényszer szülte megoldások, amelyek az infrastrukturális korlátokból és a kötelező óraszámokból következnek. A kényszer – tapasztalatunk szerint – sokszor eredményezi a tanóra elmaradását, és egyéb tantárgyak pótló óráinak megtartását testnevelésóra helyett. Törekvésünk az, hogy az osztálytermi órák hasznos és értelmes, testnevelés-órai célokat szolgáló tevékenységgé váljanak.

A következő játékpéldák ezt a törekvésünket támogatják.


Bevezetés


Instrukciók a feladatok végrehajtásához