Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | ALTERNATÍV JÁTÉKOK A MINDENNAPOS TESTNEVELÉSHEZ, TESTMOZGÁSHOZ |
A testnevelés és sport műveltségi terület kerettanterve (2012) így fogalmaz: „A már elsajátított készségek, fogalmak, kategóriák egységeinek beillesztése a mozgásos tevékenységrendszerbe a tantárgyközi tartalmak, a kompetenciák és a fejlesztési feladatok keretében hozzájárulnak a hatékonyabb tanuláshoz, a kedvezőbb tanulási teljesítményhez, ezen keresztül a nevelési folyamat sikerességéhez.” [16] Az alábbi fejezetben olyan mozgásos játékokat ismertetünk, amelyek a kerettantervi idézethez illeszkedve a matematika, a környezetismeret, a vizuális kultúra, a technika és életvitel, valamint a magyar nyelv és irodalom tárgyakkal összefüggő ismereteket jelenítenek meg. A játékok, játékos feladatok nagy része osztályteremben, folyosón vagy aulában is megvalósítható.
Az osztálytermi körülmények között vezetett testnevelésórák nagyon korlátozottan képesek fejlesztő hatást kifejteni a szív- és keringési rendszerre. A szűk, kisméretű tér, a padok/asztalok, a székek, egyéb tértárgyak nem teszik lehetővé a nagy sebességű mozgásokat.
Az osztálytermi testnevelésórák egyrészről lehetnek kényszer szülte megoldások, amelyek az infrastrukturális korlátokból és a kötelező óraszámokból következnek. A kényszer – tapasztalatunk szerint – sokszor eredményezi a tanóra elmaradását, és egyéb tantárgyak pótló óráinak megtartását testnevelésóra helyett. Törekvésünk az, hogy az osztálytermi órák hasznos és értelmes, testnevelés-órai célokat szolgáló tevékenységgé váljanak.
A következő játékpéldák ezt a törekvésünket támogatják.