Feladatok az egyéni,labdás koordinációfejlesztés tematikai egységhez

Szűrők, jellemzők...
Sportági módszertani ajánlások: Labdarúgás
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

13. ábra

13. ábra

14. ábra

14. ábra

15. ábra

15. ábra

16. ábra

16. ábra

17. ábra

17. ábra

18. ábra

18. ábra

19. és 20. ábra

19. és 20. ábra

21. ábra

21. ábra

22–30. ábra

22–30. ábra

31. ábra

31. ábra

32. ábra

32. ábra

33. ábra

33. ábra

GYAKORLATI FELDOLGOZÁS (1–4. ÉVFOLYAMOS KÉPZÉSI TARTALOMHOZ)

Fokozódó sebesség mellett a labda folyamatos kontrollálásának gyakorlatai állandó és változó körülmények között. Tudatosan alkalmazott labdavezetés, labdaátvétel és a rúgás alaptechnikái. Alkalmazkodást igénylő feladatok, játékok egyszerű játékhelyzetekhez.

 

Játékos, labdás bemelegítés

  • A kijelölt területen szabadon futnak lassú-közepes iramban, labdával a kézben a játékosok. A labdát időnként dobják fel a levegőbe, közben tapsoljanak egyet, és folytassák a futást irányváltoztatással.

Tanulási szempontok (TSZ): ne essen le a labda, ütközés nélküli mozgás, gyors irányváltoztatás

Variációk: mozgásformaváltások, sebességváltás, taps a testen

  • Alagutas kiváltó fogó – A fogók által megfogottak egy elkülönített területre futnak, ahol alagutat kell képezniük a testükkel csípőben hajlított fekvőtámaszhelyzetben. Ha legalább 3 tanuló képezi az alagutat, átbújással szabadíthat egy menekülő.
  • Tükörkiváltó fogó – A fogók által megfogottak, labdával a kézben szobrocskákká dermednek, akiket úgy lehet visszaváltani, ha egy menekülő társ felveszi a szobrocska tükörképét 2 mp-re. (A szabadító játékost először nem lehet megfogni, majd a következő játékban meg lehet fogni.)

TSZ: Figyeld a társad, és segíts visszakerülni a játékba! Gyors testcselekkel menekülj!

Variáció: kézzel, majd lábbal történő labdavezetéssel

  • Labdás terpeszátgurító fogó – A fogók és a menekülők egyaránt kézzel történő labdavezetéssel haladnak. A megfogottaknak terpeszbe kell állniuk. Úgy szabadíthatók, ha a menekülő társ elölről átpasszolja lábbal a labdát a terpesz alatt. Ha megtette, akkor kiszabadította a társat, és kézzel történő labdavezetéssel haladjon tovább.

TSZ: Az átgurítás olyan erős legyen, hogy a társhoz közel fel lehessen venni a labdát.

  • A 4 játék között 2-3 célgimnasztikai gyakorlat beépítésére is van lehetőség.
  • Labdakontroll-gyakorlatok helyben kézzel és lábbal (görgetések, húzások-tolások talppal, fordulatok, emelgetések).

 

Labdavezetések játékai

  • Két 15 × 15 m-es területet képezünk pionok segítségével oly módon, hogy a területeket egy 3 méteres sáv válassza el. Két csoportot alakítunk a születési hónapok alapján (januártól júniusig / júliustól decemberig születettek), területenként 3 színben 5-5-5 piont helyezünk el. Szabad labdavezetésekkel haladva különböző technikai végrehajtásokat kérünk (pl. bal, jobb, minden lépésre pofozás, talp, cipőorr, fokozatosan növekvő sebesség mellett), miközben az oktató bójaszíneket mond. Cél, hogy a gyerekek minél gyorsabban találják meg a meghatározott színű bóját. (Nem verseny, egy bójánál maximum 3-an lehetnek.)

TSZ: Ütközés kerülése, pontos végrehajtás, gyors bójatalálás

  • Az előző feladat azzal a különbséggel, hogy a két csapat a területet cserél.
  • Az előző feladat egy variációjában csoportvezetőket választunk és további 2 területet alakítunk ki. A csoportvezetők feladata, hogy eldöntsék, jelre melyik üres területre vezetik át a labdájukat. Innentől a feladat ugyanaz. Melyik csoport tud hibátlanul (ütközés nélkül és pontos bójaszínhez) átkerülni a másik területre? Minden fordulóban új vezetőt jelölünk ki.

Variáció: több terület, kisebb csoportlétszám, beszámozott vezetői sorrend

  • Négy fogót választunk, akik a 4 sávban helyezkednek el labda nélkül. Az előző feladatot kell végrehajtani úgy, hogy a fogók ne kapják el a sávban átfutó játékosokat. Akit elfogtak, szerepet cserél a fogóval.
  • „Területcserélő” (6) – A játék során a területet az ábra alapján kell kialakítani. A középső téglalapba különféle akadályokat kell elszórni, amelyek nehezíteni fogják a labdavezetést. A két csapatnak egymással szemben állva kell átvezetnie a labdát a túlsó sávba. Sem egymással, sem az eszközökkel nem szabad ütközni. Melyik csapat tudja megoldani hiba nélkül a feladatot?

TSZ: Tartsd közel magadhoz a labdát! Legyen fenn a fejed, hogy kerülni tudd az ütközést!

Variáció: 4 csapatban négyzet alapú területen is játszható a játék.

(6) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp.

  • Labdavezetéses sávfogó – A képen látható módon kialakítunk két sávot, amin belül mozoghat(nak) a védő(k). Eleinte játszhatjuk 1-1 védővel sávonként, sőt a 3 védő kapcsolatának érzékeltetéséhez javasolt 1 első sávos, és 2 hátsó sávos védővel játszani a játékot. A labdások célja anélkül átkerülni a sávokon, hogy a védő a) meg érintené őket, b) elvenné tőlük a labdát, illetve az az oldalvonalon kívülre pattanna. Először fix védővel játsszuk a játékot, majd az, aki elveszíti a labdát, helyet cserél a védővel. Ne kössük meg, mikor és hányan indulhatnak a labdások, hagyjuk, hogy a tanulók figyeljék meg, hol és mikor kínálkozik hely a labdavezetésre!
  • „Tigris” (7) – Ebben a fogójátékban a labda nélküli fogók feladata, hogy labdát szerezzenek a labdás menekülőktől. Ha labdát szereztek, akkor azt egy kis kapuba vagy az oktatóhoz passzolják, majd indulnak újabb labdaszerzésre. Akiknek megszerezték a labdáját, azok is fogóvá válnak. 18. ábra

TSZ: Tartsd közel magadhoz a labdát! Folyamatosan figyeld, merre vannak a tigrisek! Ha üldöznek, változtass sűrűn irányt és sebességet!
Variáció: A fogóknak csak egy kisebb bójakapun keresztül átvezetett és megállított labdát követően lehet újra labdát szerezniük.

Célbarúgás-gyakorlatok

  • Rúgófelület kialakítása – 2 csoportot alakítunk (kék, piros), amelyek tagjai felváltva felsorakoznak egy körvonalon (K-P-K…). Befelé fordulnak, labdájukat a lábukkal megtámasztják, ahogy az ábra mutatja. A körön belül álló, labda nélküli tanulók feladata a labdák megrúgása meghatározott rúgófelülettel. A belsők meghatározott szempontok szerint mozoghatnak. 19. és 20. ábra

TSZ: mellé lépés, lendítés, rúgómozdulat, illetve a kontrollált végrehajtás, feszes boka
Variációk: csak azonos színű társhoz, ellentétes színű társhoz, kettő ilyen, kettő olyan.

  • A terem szélén lévő padokat lefordítjuk, vagy falfelületet keresünk. Adottak az előző feladat párjai. Páronként egy labdával a faltól 2 m-re két bóját helyezünk el páronként. A két bója között 8-10 „tyúklépés” legyen. A bója vonala mögött kb. 1 lépésre a gyerekek tegyék le a labdát és az álló labdát belsővel rúgják úgy, hogy a két bója között menjen és érkezzen vissza a labda. Akinek jól megy, fokozatosan szűkítse a távolságot 1-1 tyúklépéssel.

TSZ: törekvés a helyes rúgómozdulatra, optimális rúgóerőre
Variáció: távolság növelése; talppal megállít, majd a társ rúgja; bója mellől rúgja és középen kell érkeznie a labdának

  • A labdaátvétel bekapcsolása a gyakorlatba. Először talppal, majd belsővel.

TSZ: törekvés a helyes rúgómozdulatra, optimális rúgóerőre
Variáció: az előző feladat előkészítéssel, előrefelé guruló labdából

  • A 21. ábrán látható módon páronként egy labdával állítjuk fel a tanítványokat. A sávokba bójákat helyezünk el (páronként egyet, váltott színnel). Cél a labda átrúgása a bóják között, vagy a pionon lévő labdák) eltalálása. A rúgásokat a vonalról kell elvégezni jelre. Első lépésben bármelyik bója pontot ér, később csak a saját bója. Cél, hogy minél több pontot gyűjtsenek a gyerekek. (Kooperatív, majd kompetitív végrehajtással.)
  • Célbarúgási kísérletek falra vagy kapukra különböző rúgásformákkal pionok felhasználásával. A belső csűd rúgás gyakorlatai pionokra állított labdák elrúgása segítségével.
  • Az előző feladat a 9-es vonalra letett pionokról kapura, kapus nélkül!
  • Az előző feladat kézből elengedett labda rúgása teljes csüddel, majd 1-2 pattanásból.

(7) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp

GYAKORLATI FELDOLGOZÁS az 5–12. évfolyamok képzési anyagához

 

A célfelület elérését és a játékhelyzet sikeres megoldását segítő labdás technikai elemek összetett játékhelyzetek közbeni hatékony végrehajtásának gyakorlatai, játékai. Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok helyben, a saját térben különböző testrészekkel.

 

Játékos, labdás bemelegítés

  • Meghatározott területen mindenkinél különböző anyagú és nagyságú labda van. Labdakontroll-gyakorlatok helyben, majd könnyed mozgás közben. (Talppal, külsővel, belsővel különböző kombinációkban elhúzásokkal, eltolásokkal. A labdákat cserélgetve minden tanulónál legyen az összes típusú labda.)

TSZ: Urald és folyamatosan érzékeld a labdát!

  • Dekasuli különböző variációkkal. Pl.: egy pattanás után egy labdaemelés jobb rüszttel, egy pattanás majd emelés bal rüszttel, egy pattanás majd egy emelés jobb belsővel, egy pattanás majd emelés bal belsővel.)

Variáció: Egy labdaleütés jobb kézzel, majd egy emelés bal rüszttel, egy leütés bal kézzel, majd egy emelés jobb rüszttel, stb. Ennél a feladatnál is különböző méretű, súlyú és anyagú labdákat használjunk (futball-labda, röplabda, gumilabda stb.)!

  • Kreatív egyéni „trükközés” hálóba vagy zacskóba tett labdával, különböző labdákkal, a labda földről lábbal történő felvételével, illetve pattanó labdából.
  • Az 1–3. feladatban szereplő technikai elemek további kombinációi, nehezített verziói. (A résztvevők közösen alkotnak ügyességfejlesztő gyakorlatokat.)
  • Két tanuló 3 méterre helyezkedik el egymástól, mindkettőjüknél labda van. Az egyik tanulónak a kezében van a labda, a másiknak a lábánál. A kézben lévő labda kétkezes mellső átadással jár a tanulók között, míg ezzel egy időben a lábnál lévő labdát belsővel passzolják egymásnak folyamatosan.

Variáció: Az előző gyakorlat annyiban változik, hogy a kézben lévő labdát pattintott átadással járatják a tanulók.

  • Az előző páros gyakorlás szervezeti keretében minden tanuló jobb lába előtt legyen labda. A gyakorlat során jobb belsővel egyszerre passzolják a labdákat egymásnak, majd az érkező labdát bal belsővel átveszik a jobb lábuk felé, hogy jobb belsővel folyamatosan tudják járatni a labdát. A feladatot végeztessük el a másik irányba is: bal belsővel történik a passz és jobb belsővel történik az átvétel.
  • Mindkét labda a lábnál van, jobb belsővel egyszerre passzolják a labdákat egymásnak, majd az érkező labdát átvétel nélkül bal belsővel passzolják vissza a társnak, és így járatják egymás között folyamatosan egy érintésből.
  • A tanulók felállnak a fallal/bordásfallal szemben 5 lépésre, mindenkinél kézben van a labda. A labdát kétkezes mellső átadással a bordásfalra dobják és az onnan visszapattanó labdát átveszik azzal a testrészükkel (mell, comb, belső), amilyen magasságban érkezik vissza a labda.

TSZ: Olyan erővel dobd/rúgd a labdát, hogy át tudd venni! Kövesd a labdát, és készülj az átvételre!

Variációk:

Az előző feladat azzal a különbséggel, hogy a tanulók kézből, teli rüszttel rúgják a labdát a bordásfalra.

Az előző feladat azzal a megkötéssel, hogy maximum egyet pattanhat a labda a talajon az átvétel előtt.

  • A tanulók 20 méter távolságra állnak egymástól, egymással szemben, két soros vonalban. A tanulóktól 5, 10 és 15 méterre karikákat helyezünk el. A feladat az, hogy kézből különböző lábfejfelületekkel (rüszt, belső) berúgják a labdát a karikákba. A szemben lévő társ szedi az elrúgott labdát és utána ő rúgja a labdát a meghatározott karikába.

 

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő, játékos gyakorlatok és játékok mozgással az általános térben

  • A kijelölt területen belül a tanulók labdát vezetnek meghatározott lábfejfelülettel (külső, talp stb.) majd síptól sípig (kb. 10 másodperc) tetszőleges labdavezetéssel maximális sebességre gyorsulnak fel úgy, hogy közben elkerülik az ütközéseket a társakkal és azok labdáival. A saját labdájuk mindvégig maradjon a birtokukban, és maradjanak a területen belül!
  • A tanulókat két csoportra osztjuk. Az egyik csoport labda nélkül egy kört alkot, a másik csoport a körön belül helyezkedik el, mindenkinél labda van. A tanulók feladata az, hogy a játékidőn belül minél több körben álló társukkal tudjanak egy oda-vissza passzt végrehajtani úgy, hogy a kört alkotó egymás mellett álló tanulóknak nem passzolhatnak. Egy belső játékos ugyanannak a tanulónak csak akkor passzolhat újra, ha már a kört alkotók mindegyikének passzolt. A játékidő letelte után a két csoport cserél.
  • A tanulókat három csoportra bontjuk. Mindhárom csoport, különböző színű jelzőtrikót kap. Két csoport kört alkot labda nélkül, míg a harmadik csoport a körön belül helyezkedik el, mindenkinél egy-egy labdával. A feladatuk az, hogy a játékidőn belül minél több körben álló társukkal tudjanak egy oda-vissza passzt végrehajtani úgy, hogy a körben álló egymás melletti tanulóknak nem passzolhatnak, és mindig másik színű tanulónak kell passzolniuk. Mindhárom csoport legyen egyaránt kört alkotó és labdás játékos is.

TSZ: Végig emelt fejjel keresd a passz lehetőségét!

Variációk: Ugyanannak a tanulónak csak akkor passzolhatnak újra, ha már a kört alkotók mindegyikének passzoltak egyszer.

  • Az előző feladat annyiban módosul, hogy aki kipasszolta a labdát, az kiáll a kört alkotók közé. Aki megkapta a labdát, az bevezeti azt a körbe. A továbbiakban neki már nem szabad olyan színű társnak passzolnia, mint akitől kapta, vagy amilyen a saját színe.
  • A teremben elszórtan elhelyezünk különböző célfelületeket (zsámoly, svédszekrény felső része, oldalára fordított pad stb.), minden tanulónál labda van. A játékidő alatt minél több célfelületre történő passzolás a cél.

Variációk: Meghatározzuk a célfelületek elérésének sorrendjét, vagy több csoportot alkotunk a tanulókból, és a különböző csoportoknak más és más célfelületet kell elérniük az adott játékidőn belül.

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő, játékos gyakorlatok, labdavezetések és az alapcselezések

  • Szlalom-labdavezetés bóják felhasználásával, 5-6 fős csoportokban, különböző variációkban (csak jobb/bal láb, váltott láb, illetve a lábfej különböző részeivel).
  • A tanulókat 2 nagyobb csoportba szervezzük, és felépítjük az ábra szerinti pályát. Így 4 fős csapatok alakulnak ki a bójáknál. Középen egy bója melletti egyszerű eltolást, elhúzást, majd testcselt gyakorlunk fokozódó sebességgel, ütemezett indulással. Párokban indítsuk a feladatot!
    TSZ: A cselező mozdulat hirtelen irányváltoztatással történjen!
    Variáció: Ugyanez a feladat bója nélkül végrehajtva vagy az eggyel jobbra lévő oszlop mögé kerüléssel.
  • Alakítsunk ki egy kb. 8–12 m oldalú négyzetet, és a sarkokba állítsuk fel a gyerekeket! A lábfej különböző részeit bekapcsolva négyzetgyakorlatok végrehajtása történik eltolással, elhúzással is.

TSZ: Pontosan passzolj a társadnak! Az átvétel rövid legyen! A fordulatok gyorsak legyenek! Mozdulj a labda felé!

  • A középső négyzeteket felhasználva a négyzeteken túl kb. 6 méterre különböző színű bójákat helyezünk el (4 × 8 db-ot). A gyerekekre a bójákkal azonos színű jelzőszalagokat adunk. Cél, hogy jelre a teljes csoportnak a középső területről a meghatározott színű bójákat megkerülve vissza kell érnie meghatározott időn belül. Kooperatív módon történik a megoldás, az idő ellen versenyez a teljes csoport (32. ábra).
  • A négyzetben különböző színű bójakapukat helyezünk el. Párokat alkotunk, majd színes szalagot teszünk minden pár egy-egy játékosára. Páronként egy labda van a játékban. A gyerekeknek az adott idő alatt gólokat kell szerezni oly módon, hogy át kell vezetniük a kapukon a labdát, miközben szalaggal jelölt párjuk igyekszik megakadályozni azt. Gól esetén cseréljenek szerepet a játékosok! Kétszer ugyanabba a kapuba nem szerezhető gól. A végén számoljuk össze csapatonként a találatokat!

TSZ: Végig tartsd szemmel az ellenfeled! Cselezz, hogy gólt tudj szerezni! Gyakran és gyorsan változtass irányt a gólszerzésért! A védő zárja a kapu felé vezető utat!
Variációk: Ugyanazon színű kapuba egymás után nem szerezhető gól.

  • „Vadászat” (8) – A játék során 1 m × 1 m területű négyzeteket alakítunk ki a játékterületen (létszámtól függően 5-6 db-ot). A párok 1:1 elleni játék során próbálják egymást elkapni labdavezetés közben. Ha a menekülő egy házba vezeti a labdáját, ott védettséget élvez. A házban (fedezékben) maximum 3 mp-ig tartózkodhatnak a gyerekek, illetve ha új játékos érkezik a házba, el kell hagyni azt. Megfogás esetén szerepcsere következik.

TSZ: Sűrűn érj a labdához, és gyakran válts irányt, ha üldöznek! Keress üres házat, hogy megmenekülj! Törj ki egy új irányba, ahol nehezen tud követni az üldöződ!

(8) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp.

A TANULÁST SEGÍTŐ KÉRDÉSEK, FELADATOK

Az alábbi mozgásanyagok felhasználásával tervezzen 3-3 különböző feladatot, játékot! A tervezésben felhasználhat léggömböt, labdát, bóját és jelzőtrikót.

  • kis sebességű labdavezetések köríven, majd álló akadályok között, később fokozatosan egyre gyorsabban mozgó társak között az ütközések elkerülésével;
  • labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok a sebesség fokozatos növelésével;
  • labdavezetések önállóan alkotott útvonalakon (pl. számokon, betűkön stb.);
  • labdavezetések összekötve irány- és ritmusváltoztatással, egyszerű elhúzós-eltolós cselekkel 
  • cselezések álló akadályokkal szemben;
  • árnyék- és tükörgyakorlatok labdával a társ(ak) követésével;
  • rúgások nagy (2–5 m széles) célfelületekre célozva.