Függésben fogásváltás bordásfalon (kép)
A függőállásban, függésben végzett gyakorlatok kevésbé hangsúlyos tartalmai a testnevelésóráknak. Fontosságát a kar és vállöv izomerejének fejlesztésében játszott szerepe indokolja amellett, hogy olyan mozgásélményt eredményez, amelyet máshol, másként nem tudnak a gyerekek átélni.
Példa egy tornatermi függő gyakorlatra (ábra)

A feldolgozást segítő szempontok:
- A mozgástanítást és gyakorlást először mindig a függőállásokban történő végrehajtással kezdjük és csak ezek után térhetünk át a függésekre.
- A függőállásban végzett gyakorlatok által fokozatosan haladva célunk elérni, hogy a tanuló teljes testsúlyát legyen képes függésben megtartani, majd ebben a helyzetben további gyakorlatokat végezni. A támaszgyakorlatoknál leírt előnyök a függőállások, függések esetén is érvényesek, ám a saját test súlya függő helyzetben „érződik leginkább”.
- A fejlesztésben fontos szerepe van a játszótereken egyre inkább megjelenő vízszintes/függőleges létráknak, sorban belógatott függeszkedő gyűrűknek, mászóhálóknak, köteleknek. A tornatermekben a felhasználható ilyen jellegű eszközök köre a kelleténél szegényesebb. Szinte csak a bordásfal és a mászókötél található meg mindenütt. Ahol azonban van, ott jól használhatók a KTK szerek, a tornapadok. Az óvodákban e feladatok megvalósítására jól használhatók a Greiswald-padok. Az óvodai és iskolai fejlesztés nagyban hozzájárul a játszótéri eszközök biztonságos használatához.
- A függeszkedésre használt eszközök alatt olyan biztonsági felszerelésnek kell lennie, mely leesés esetén megvéd a balesetektől (például szivacsszőnyeg, gumitégla, homok).
- Ezeknél a feladatoknál, a gyakorlatok jellege miatt különösen fontos a gyermekek egyéni képességeinek figyelembe vétele! Ez vonatkozik a nehézségi fokra és a függeszkedés hosszára is. Minden gyermeknek meg kell adni azt a lehetőséget, hogy akkor hagyja abba a gyakorlatot, amikor nem biztos a saját végrehajtásában.
- Változatos gyakorlással a tanulók tapasztalatot szereznek a kéz helyzetéről (felső, alsó és vegyes fogásokról, a fogástávolságokról – szűk, normál és széles –, valamint a madár- és teljesfogásról).
- A függő gyakorlatoknál mindaddig biztosítani kell az alátámasztást lábbal, amíg a kéz-, kar- és a váll izomereje nem elégséges a test egészének biztonságos megtartásához. Különösen fontos ez a felfelé haladásnál. Ezeknél a gyakorlatoknál meg kell tanulni felbecsülni azt a távolságot, amit még biztonságosan meg tud tenni a gyermek. Ehhez segítenek a rövid- és hosszú fogásokkal haladással kapcsolatban megszerzett, az elfáradásról és a szükséges izomerő-befektetés nagyságáról szerzett tapasztalatok.
- Az egyenletes és a változó sebességgel történő haladásnál elsősorban a függőállásban végzett gyakorlatok dominálnak. Függésben csak akkor végeztessünk gyorsan vagy változó sebességgel feladatokat, ha a váll és a fogás ereje ezt már lehetővé teszi (balesetveszély!).
- A mozgás szerkezeti elemeinek dinamikai összetevőkkel bonyolított végrehajtása egyfajta belső ritmust eredményez. A gyorsított, a lassított és a szaggatott mozdulatokkal történő végrehajtás a mozgások végrehajtásnak tudatosságát eredményezi. Ez a bonyolítás ennél a mozgásnál természetesen nem egyszerű, mert csak azon az időn belül lehet variálni, ami a mozdulat elindításától a lendület befejezéséig tart. Ez különösen a lassított és a szaggatott végrehajtásnál ütközik nehézségbe.
- A páros és társas feladatoknál még nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy a balesetveszélyt a minimálisra csökkentsük. Ezért főleg kis magasságban, vagy alápárnázott hely fölött gyakoroljanak a tanulók. Vízszintes létrán egymással szemben függés közben utánozhatják, megérinthetik, de egymás mögött helyezkedve követhetik is egymást a gyermekek. Fejlettebb izomerő esetén a párok által elvégezhető feladatokból koreográfiát is készíthetünk. A párokban történő mozgás összehangolása mindkét gyermektől nagy figyelmet követel, amelyhez alapfeltétel a fogásbiztos függés végrehajtása.
- Az eszközök hordása bordásfalon fel-le, vagy vízszintes létrán előre-hátra haladás közben is végezhető. A függés és a függésben le- és felmászás biztos tudása esetén a megszokott gyakorlatok változatossá tétele érdekében vezethetjük be az eszközhordásos feladatokat.
„Zászló” (kép)
Ereszkedés függésben bordásfalnál (ábra)
Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Mellső-, hátsó és oldalsó függőállások, függések normál, szűk és tárt fogásokkal, felső-, alsó- és vegyes fogással
- például mellső függés bordásfalon, hátsó függés KTK-n (kiegészítő torna készlet), oldalfüggés KTK-n
Próbáljátok ki, hogy meg tudjátok-e tartani magatokat a bordásfalon, ha függőállásból felemelitek az egyik, majd a másik lábatokat is! Közben erősen szorítsátok a bordásfalat a kezetekkel és nyújtsátok ki a karotokat! Próbáljátok ki, hogy ha szemben álltok a bordásfalon, hogyan kényelmes fogni a bordásfalat! És, ha hátsó függőállásban álltok, akkor hogyan? Mikor nehezebb, ha közel, vagy ha távolabb van a két kezetek egymástól?
Különböző függőállásokban és függésekben változatos kar- és lábhasználat
- például mellső/hátsó függőállásban bordásfalon, váltott kézzel bordásfal elengedés; mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás
- mellső/hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, lábemelés
Győződjetek meg róla, hogy például biztosan tudjátok-e tartani magatokat mielőtt felemelitek a lábatokat, vagy leguggoltok! Függésben először csak lazítsátok az egyik kezetek szorítását, és próbálgassátok, hogy meg tudnátok-e magatokat tartani egy kézzel!
Utánzó függőállások, függések (például majomfüggés, zászló)
- zászló”: oldalsó függőállásban integetés (18. kép)
- „hinta”: mellső bordásfalon egy kézzel kapaszkodva, lábat oldalra lendítve, karlendítéssel oldalsó középtartásba függésben lengés jobbra-balra bordásfalon
- „hinta 2”: hátsó függésben lengés jobbra-balra bordásfalon
- „függőleges malomforgás”: haladás oldalazva bordásfalon függőállásban, mellső függőállásból hátsóba fordulva, majd visszafordulva „majomfüggés”: mellső függőállás bordásfalon hajlított terpeszben, hinta jobbra-balra
- „biciklizés” hátsó függésben bordásfalon
- „lajhármászás”: emelt pad alatt kézzel függeszkedve lábbal lépegetve
Ha úgy érzitek, hogy valamelyik gyakorlatnál nagyon elfárad a karotok vagy lecsúsznak az ujjaitok, akkor nyugodtan támaszkodjatok le a lábatokkal! Nem baj, ha nehéz közben, mert ha erősek akartok lenni, akkor egyre hosszabb ideig kell tartani magatokat. A „zászlónál” próbáljátok meg kinyújtani a kapaszkodó kezeteket!
Függőállások, függések helyben, haladással oldalra, fel/le, fordulattal
- függőállások, függések helyben (például mellső/hátsó függés/függőállás bordásfalon, bordásfalba akasztott KTK állványon, udvari szereken)
- függőállás/függés haladással oldalra/fel/le/fordulattal (például függőállásban lépegetés kézzel-lábbal lefelé a bordásfalon; mellső függésben oldalazva haladás bordásfalon)
Amikor függőállásban lépegettek felfelé vagy lefelé, mindig biztosítsatok a lábatokkal, nehogy lecsússzon a kezetek! Sose kapaszkodjatok a könyökhajlatotokkal, mindig a kezetekkel fogjátok a bordásfalat! Csak annyit segítsetek lábbal, amennyi szükséges, mert most inkább a karotok erejére kell támaszkodnotok!
Haladás függőállásban, függésben, meghatározott útvonalon
- haladás függőállásban/függésben egyenes vonalon, cikcakk vonalon, hullámvonalon
Már jól megy a függőállásban oldalazva haladás. Kipróbáltuk a felfelé és a lefelé mászást is. Próbáljuk ki, hogy az egyik bordásfalon felmásztok, átfogtok a másikra, és azon pedig lemásztok! És így kell eljutni a bordásfalsor végére.
Függőállás, függés haladással állandó/változó fogástávolságokkal
- állandó (rövid és hosszú) fogástávolsággal
- változó (például rövid-rövid-hosszú) fogástávolsággal
Haladhattok úgy is a bordásfalon, hogy közelebb nyúlva csökkentitek, vagy messzebb nyúlva növelitek a fogástávolságotokat. Melyiket érzitek nehezebbnek? Vigyázzatok, hogy csak olyan messzire nyúljatok, mikor még biztonságosan kapaszkodtok a másik kezetekkel, vagy olyan messzire lépjetek, mikor még biztonságosan támaszkodtok a másik lábatokkal!
Függőállás, függés haladással, egyenletes sebességgel (lassú/gyors)
- függőállásban/függésben haladás egyenletes sebességgel lassan/gyorsan (például függőállásban oldalazás a bordásfalon lassan)
Próbáljátok ki, hogy függőállásban tudtok-e gyorsan is oldalazni! Nagyon figyeljetek arra, hogy legközelebb hol fogjátok megfogni a bordásfalat!
Függőállás, függés haladással változó sebességgel (lassú/ gyors)
- függőállásban/függésben haladás változó sebességgel (például lassan/gyorsan/lassan)
A függésben haladásnál már szükségetek lesz arra, hogy a testetekkel segítsetek a lendületvételben. Figyeljetek arra, hogy a lépő kezetekkel azonos oldali lábatokat lendítsétek a haladás irányába! Ha még gyorsabban szeretnétek haladni, nagyon ügyeljetek a gyors, de biztonságos fogásváltásokra!
Függőállás haladással lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal
- haladás függőállásban „lassított felvétellel”
- haladás függőállásban „gyorsított felvétellel”
- haladás függőállásban szaggatott mozdulatokkal
Biztos láttatok már lassított vagy gyorsított felvételt, most próbáljátok meg utánozni. Függőállásban oldalazva gondoljátok végig, hogy milyen mozdulatokat is kell csinálni, aztán próbáljátok lelassítani, vagy felgyorsítani a mozgásotokat! Figyeljetek arra, hogy a kezetek és a lábatok összhangban haladjon! A szaggatott végrehajtásnál próbáljátok meg kézzel és lábbal is pici, folyamatosan megszakított mozdulatokkal elérni a bordásfalat!
Függőállás haladással belső/ külsőleg meghatározott ritmusra
- függőállásban/függésben haladás belsőleg meghatározott ritmusban
- függőállásban/függésben haladás külsőleg meghatározott ritmusra (taps, hangszerek, zene)
Biztos szoktatok dúdolni magatokban egy dalt, vagy mondogatni egy mondókát. A magatokban kitalált ritmusra próbáljátok meg a lépegetést kézzel és lábbal is a bordásfalon (például mondóka ritmusa, gyermekdal ritmusa)! Most az én tapsom ütemére próbáljatok meg haladni!
Függőállások, függések helyben, haladással párokban, csoportokban, fizikai kontaktus nélkül/fizikai kontaktussal
- függőállások/függések helyben, párokban/csoportokban fizikai kontaktus nélkül (mellső függés párokban a bordásfalon egymás mellett)
- haladás függőállásban/függésben párokban/csoportokban fizikai kontaktus nélkül (például csoportban haladás függőállásban a bordásfalba akasztott KTK állványokba kapaszkodva kézzel, lábbal pedig a bordásfalon oldalirányban haladva; páros „malomforgás)
- függőállások/függések helyben, párokban/csoportokban fizikai kontaktussal (például mellső függés párokban a bordásfalon egymás mellett, lábakat összeérintve)
- haladás függőállásban/függésben párokban/csoportokban fizikai kontaktussal (például mellső függőállásban párokban haladás oldalazva a bordásfalon, vállakat végig összeérintve)
Most sorban egymás után fogtok oldalazva haladni a bordásfalon. Csak akkor induljatok, ha az előttetek lévők már elmentek előletek! Különösen ügyeljetek arra, hogy ne zavarjátok a társaitokat a gyakorlatvégzés közben, nehogy lepottyanjon valamelyikőtök a bordásfalról! Most kipróbálhatjuk, hogyan tudtok átmászni egymás „felett haladás közben. Aki „alul” van, az segítse azzal a társát, hogy szűken fog, és jól odasimul a bordásfalhoz! Így a társa át tud fogni rajta a kezével, és át tud lépni rajta lábával. Mindig csak addig csináljátok a gyakorlatot, amíg nem érzitek, hogy csúszik a kezetek, vagy elfáradtak az ujjaitok a kapaszkodásban!
Függőállások, függések helyben vagy haladással a társakkal azonos vagy eltérő módon (ritmus, irány, a sebesség, mozdulatok, kiterjedés, vezető/követő szerep)
- elmozdulás függőállásban/függésben azonos vagy eltérő ritmusban (például páros „hinta” azonos ritmusban)
- páros „zászló” eltérő irányban
- függőállásban/függésben haladás a társakkal azonos vagy eltérő sebességgel
- függőállások/függések a társakkal azonos vagy eltérő mozdulatokkal (például hátsó függés a bordásfalon párban egymás mellett, váltott térdfelhúzás és leengedés)
- függőállás/függés, függőállásban/függésben haladás a társakkal vezető/követő szerepben [például tükörkép, követő haladás, haladás függőállásban egymáson átmászva, haladás függőállásban egymás felett átmászva (19–23. kép)]
Akkor vagytok ügyesek, ha együtt mozdultok a társatokkal, ha egyforma magasságba emelitek például a lábatokat, karotokat. Próbáljátok meg pontosan utánozni a társatok/társaitok mozgását! Próbáljátok meg, hogy ennél a feladatnál éppen ellenkezőleg mozduljon a lábatok (karotok), mint a társadnak!
Függőállások, függések helyben, haladással eszközhordással
- függőállások/függések fejtetőn babzsákot tartva, térd között babzsákot, labdát szorítva (bordásfalon, KTK-állványon, udvari szereken)
- mellső függőállásban haladás oldalra bordásfalon vállon/fejtetőn babzsákot, karon kisméretű karikát hordva
- mellső függés bordásfal legmagasabb fokán, babzsákkal a fejtetőn, fokonként ereszkedés lefelé térdelésbe, a babzsák „megőrzésével”
- mellső/hátsó függésben bordásfalon/bordásfalba akasztott KTK-állványon haladás oldalra térd/boka közé puha labdát szorítva
A kapaszkodásra figyeljetek legjobban, de a hordott eszközöket is igyekezzetek megtartani (például tartsátok mozdulatlanul a fejeteket, szorítsátok össze a térdeteket)!
Függőállások, függések helyben, haladással eszközökön át, eszközök között, alatt/fölött
- függőállásban átlépések udvari szerek, felakasztott KTK-állványok között
- átfüggeszkedések udvari szerek között
- függeszkedésben haladás bordásfalra akasztott például KTK-állványokon, szőnyeg, zsámoly felett
(Az itt felsorolt feladatok természetesen párban és csoportosan is végezhetők.)
Az akadályokon történő átfüggeszkedésnél nagyon figyeljetek a biztos fogásra! Haladás előtt gondoljátok végig a tervezett útvonalat! Ha kell, váltsatok fogásmódot is útközben!