A kreatív játékok című tematikai egység módszertani lehetőségei a Grassroots labdarúgásban
Ebben a fejezetben megismerkedünk a kreatív játékok fogalmával, szerepével és oktatásmódszertani lehetőségeivel. Áttekintjük a kreativitás fogalmát, a konvergens és divergens gondolkodás jellemzőit, továbbá a kreatív játékok megjelenését az iskolai labdarúgásban. Végül példákat adunk a különböző évfolyamokon történő feldolgozás lehetőségeivel kapcsolatban.
A kreatív játékok olyan mozgásos játékokat takarnak, amelyek során a tanulók aktívan kapcsolódnak be egy-egy játék bizonyos szabályainak módosításába, a szabály(ok) megalkotásába, vagy a meglévő ismereteik és fantáziájuk alapján új játékokat alkotnak.
A kreatív játékok alkalmazásával a tanulók előzetes mozgás- és játéktapasztalataira építetten nagyszerű és motiváló lehetőség kínálkozik az önálló alkotó gondolkodás fejlesztésére, illetve egy adott játéktevékenység lényegének megértésére. Kiemelt célként fogalmazódik meg a játékintelligencia fejlesztése, amely célt a legegyszerűbb játékoktól egészen a komplex, taktikailag összetett játékok alkalmazásával is meg lehet oldani.
A tantervi tartalom áttekintése 1–12. évfolyamokon
1–2. évfolyam
– labdák száma;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások
3–4. évfolyam
– labdák száma, mérete, fajtája;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– labdaszerzés módja;
– játéktér formája;
– célfelület helye, mérete, formája, száma, szöge;
– labdabirtoklás módja (pl. érintésszám, érintőfelület, végtag);
– esélykiegyenlítő variációk (pl. joker játékos, átállás);
– területi korlátozások;
– egyéb eszközök bekapcsolása
5–8. évfolyam
– labdák száma;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások
9–12. évfolyam
– labdák száma;
– a pont- (gól-) szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások;
– taktikai helyzetek