A kreatív játékok grassroots labdarúgás tantervi áttekintése 1-12. évfolyamokon

Szűrők, jellemzők...
Sportági módszertani ajánlások: Labdarúgás
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás

A kreatív játékok című tematikai egység módszertani lehetőségei a Grassroots  labdarúgásban

Ebben a fejezetben megismerkedünk a kreatív játékok fogalmával, szerepével és oktatásmódszertani lehetőségeivel. Áttekintjük a kreativitás fogalmát, a konvergens és divergens gondolkodás jellemzőit, továbbá a kreatív játékok megjelenését az iskolai labdarúgásban. Végül példákat adunk a különböző évfolyamokon történő feldolgozás lehetőségeivel kapcsolatban.

A kreatív játékok olyan mozgásos játékokat takarnak, amelyek során a tanulók aktívan kapcsolódnak be egy-egy játék bizonyos szabályainak módosításába, a szabály(ok) megalkotásába, vagy a meglévő ismereteik és fantáziájuk alapján új játékokat alkotnak.

A kreatív játékok alkalmazásával a tanulók előzetes mozgás- és játéktapasztalataira építetten nagyszerű és motiváló lehetőség kínálkozik az önálló alkotó gondolkodás fejlesztésére, illetve egy adott játéktevékenység lényegének megértésére. Kiemelt célként fogalmazódik meg a játékintelligencia fejlesztése, amely célt a legegyszerűbb játékoktól egészen a komplex, taktikailag összetett játékok alkalmazásával is meg lehet oldani.

A tantervi tartalom áttekintése 1–12. évfolyamokon

1–2. évfolyam

  • Fogók közbeni szerepek szabad megválasztása
  • A játékok történeti, képzeleti kereteinek meghatározása
  • Előre meghatározott futó- vagy fogójátékok egy-egy szabályának módosításai (ház, megfogás, szabadítás, létszám, eszköz, terület stb.)
  • Kisjátékok és mérkőzésjátékok módosítása egy szempont figyelembevételével:

– labdák száma;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások

3–4. évfolyam

  • Fogók közbeni szerepek szabad megválasztása
  • Előre meghatározott futó- vagy fogójátékok egy-egy szabályának módosításai (ház, megfogás, szabadítás, létszám, eszköz, terület stb.)
  • Kisjátékok és mérkőzésjátékok módosítása 1-3 szempont figyelembevételével:

– labdák száma, mérete, fajtája;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– labdaszerzés módja;
– játéktér formája;
– célfelület helye, mérete, formája, száma, szöge;
– labdabirtoklás módja (pl. érintésszám, érintőfelület, végtag);
– esélykiegyenlítő variációk (pl. joker játékos, átállás);
– területi korlátozások;
– egyéb eszközök bekapcsolása

5–8. évfolyam

  • Előre meghatározott futó-, vagy fogójátékok szabályainak módosításai (ház, megfogás, szabadítás, létszám, eszköz, terület stb.)
  • Kisjátékok és/vagy mérkőzésjátékok módosítása több szempont figyelembevételével:

– labdák száma;
– a pont (gól)szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások

9–12. évfolyam

  • Kisjátékok és/vagy mérkőzésjátékok módosítása több szempont figyelembevételével:

– labdák száma;
– a pont- (gól-) szerzés lehetősége;
– a játéktéren való haladás;
– célfelület helye, mérete, száma;
– területkorlátozások;
– taktikai helyzetek