Mozgásos önkifejező gyakorlatok

ADATLAP
Játék neve: Mozgásos önkifejező gyakorlatok
Javasolt korosztály:
  • 3-6.évfolyam
  • 7-12. évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Egészségtudatos életvezetés
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám:
  • Páros
  • Egyéni
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Természetismeret / természettudomány
  • Művészetek
  • Történelem / társadalomtudomány
Fejlesztési terület: egészségtudatos életvezetés
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok
Interdiszciplináris tanítás: stresszkezelés

Mozgásos önkifejező gyakorlatok

(Expresszivitásban a feszültség és lazított állapot különbségének és érzetminőségének megélése.)     

  • Ringás egyensúly megőrzésével.
  • Hindu kéz- és lábmozdulatok, kitartott pózokban.
  • Kéz és lábujjak izolált innerválása és lazítása, szinkron két kéz és láb, valamint jobb-bal differenciálással.
  • A jobb és bal kar, illetve jobb és bal láb ellentétes irányú mozgatása a ritmus eléréséig, irányváltoztatásokkal.
  • A fej és nyak mozgásainak felbontott gyakorlása (lazán, feszítve, erőteljesen, saját kényelmi tartásban, ideális és szabályos tartásban, …).
  • Reflexjátékok utólagos élmény/átélés tudatosítással: gyors elfordulás, leguggolás, lépés, dőlések, jelre a szem kinyitása és bezárása.
  • Az egész test uralása mozgás közben gyors mozdulatleállítással, gyors feszítéssel, gyors ellazítással. Megfigyelések megbeszélése.
  • Lábgyakorlatok: egyensúlyhelyzetek kipróbálása mérlegkéz segítségével, a kéz egyensúlyozó szerepének megélése kézballansz nélkül törzstartással, egyik lábbal és egyoldali egyensúllyal.
  • Két-, három- és négyütemű gyakorlatok a karral, lábbal, majd kar-láb bevonásával.
  • Esztétikus mozgások: saját mozgásritmusban, lassítva, gyorsítva, szemben haladással, visszakozó mozgással; közeledés, távolodás jelzéseinek gyakorlása.
  • Mozdulatlan testtel testi jelzések adásának tanulása, a mimika kihasználása a jeladásban (például körben álló csoport két tagja vállalja, hogy „ajtó” lesz, szemkontaktussal kell egy beavatatlan gyermeknek kitalálni, hol nyílik számára az ajtó, ahol ki tud menni a körből).
  • Ritmikus mozgáselemek és mozdulatelemek gyakorlása (kéz, kar, láb, törzs, fej, nyak részvételével, majd csak a medence, csak a felsőtest, … részvételével).
  • Táncmozgások: szemmel hívás, közeledés, felkérés, elfogadás, közelség, érintés, egyes táncmozdulatok páros ritmizálása, szinkronba hozása.
  • Kultikus mozgások értelmezésének tanulása beleélő azonosulással, képek szemlélése, majd a látott tartás-mozgás-mozdulat kivitelezése, az átélt mozgás érzéseinek, hatásának tudatosító elemzése.
  • Kommunikatív mozgások (például köszönés, búcsú, hívás, elutasítás, öröm, ajándékozás) gyakorlása és tanulása, „társasági rutinok” kipróbálása, személyesség kifejezési lehetőségei, a mimika bevonása, testtartásmódok üzeneti értéke (a megtapasztalt érzetek és átélések megbeszélése).
  • „Empátiás” tükörmozgások kivitelezése párban, tükörképes és oldal- (jobb-bal) azonos kivitelezése, a megélt érzések elemzése. (Itt lehet a tükörneuronok szerepéről szólni a beleélés idegrendszeri mechanizmusának felvázolásával. Amikor látjuk a másik mozgását, belső leképezés, lemásolás történik a tükörneuronokban, amelyek aktiválják a látott mozgást utánzó izomcsoportokat. Ennek alapján egy pályarendszer – frontolimbikus pálya – viszi fel a tudatosításhoz a megélt látvány érzelmijelentés-üzenetét. Ez az empátia.)

Ezek a gyakorlatok a kifejező mozgásokhoz kötődő feszítések és lazítások/lazulások átélő tudatosításával megalapozzák a tudatos testképet, elősegítik a koncentratív lazítás képességének kifinomult kifejlődését, a tudatos izom- és testhasználatot.