Maradj a vonalon!

ADATLAP
Játék neve: Maradj a vonalon!
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Kapcsolat a társsal
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Páros
Eszközigény: egyéb koordinációt fejlesztő eszköz
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Magyar nyelv és irodalom
Fejlesztési terület: egyéni és szociális készségek, felelősségvállalás
Játék típusa:
  • kooperációs játék
  • inklúzív játék

Maradj a vonalon!

Létszám: egész osztály párokban
Eszköz: 1 db kendő páronként

A párok a játéktér két alapvonalánál körülbelül 15–20 méter távolságra helyezkednek el egymástól. A látássérült szerepbe kerülő tanuló induljon el a párjához. Cél minél kevesebb segítséggel a legrövidebb (egyenes) úton átérni társához. Ha a látó társ azt látja, hogy társa letért az egyenesről, akkor egy taps segítségével próbálja meg visszaterelni a helyes útvonalra.

Variáció(k)

  • Cikcakk vezetés. Hasonlóan az első játékhoz, a látó társ egyetlen egy tapssal cikcakk vonalon próbálja meg a túloldalra vezetni társát. Cél, minél több irányváltoztatással átérni és csak irányváltáskor tapsolni.
  • A látó játékos 3–5 méter távolságban a társa előtt megy. Amikor úgy dönt, hogy irányt változtat, akkor egy határozott tapssal segítve a társának is irányt kell változtatnia. (A látó játékos először tegyen meg 1–2 métert az új irányba és csak utána tapsoljon. A tapssal nemcsak az irányváltoztatás idejét szeretné jelezni, hanem az irányát is. Csak akkor tapsoljon kétszer, ha a társa rossz irányban folytatja az útját.)

Módszertani ajánlások, megjegyzések

  • Biztassuk tanítványainkat, hogy csak tapssal irányítsák társaikat! Kezdetben nehezen hiszik el, hogy egy taps alapján is helyesen lehet tájékozódni, azonban az első pozitív tapasztalatok után rendkívüli élményszerűvé válhat a játék.