A kisjáték fogalma és jelentősége a grassroots labdarúgásban

Szűrők, jellemzők...
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

37. ábra A kisjátékok leggyakoribb variációi

37. ábra A kisjátékok leggyakoribb variációi

58. ábra Taktikai alapok támadásban és védekezésben

58. ábra Taktikai alapok támadásban  és védekezésben

59. ábra

59. ábra

60. ábra

60. ábra

61. ábra

61. ábra

62. ábra

62. ábra

63. ábra

63. ábra

64. ábra

64. ábra

65. ábra

65. ábra

66. ábra

66. ábra

67. ábra

67. ábra

68. ábra

68. ábra

A kisjáték fogalma és jelentősége

Kisjátékoknak hívjuk:

  • az egyszerűsített és/vagy módosított szabályokkal,
  • csökkentett létszámmal (2-4 fő),
  • kis területen,
  • azonos létszámmal vagy
  • létszámelőnyös, létszámhátrányos csapatokkal

zajló labdarúgójátékokat, amelyek komplex taktikai helyzetek elkülönített megjelenítését teszik lehetővé.

Mielőtt nagyobb pályán, sok játékossal (5-6) játszanánk egy játékot, több okból érdemes azt kis pályán, kevesebb játékossal (2-4) gyakorolni, illetőleg kisjátékokkal előkészíteni.

A sportjátékokra sajátos technikai és taktikai egymásrautaltság jellemző: a taktikai helyzetet technikai elemek használatával oldjuk meg, ugyanakkor a taktikai helyzet új szempontokat, bővebb kontextust nyújt az adott technikai elem kivitelezéséhez.

A mérkőzésszerű kisjátékokban a pálya és a kapuk mérete szintén csökkentett a játékosok létszámához és/vagy életkorához viszonyítva, ugyanakkor a pálya minden tartozéka rendeltetésszerűen használva a játék része lehet (pl. kapuk, vonalak). A futball alapszabályainak megfelelő játék zajlik a pályán.

A kisjátékokban különböző szabálymódosításokkal, megkötésekkel élhetünk bizonyos taktikai elemek gyakoroltatása céljából. Lássunk is néhány példát erre!
Példák:

  • Ha a játék közben három egymás utáni passz történik úgy, hogy az ellenfél játékosa nem tud a labdához érni, akkor az egy plusz gólt ér. Ezzel a szabállyal a labdabirtoklást segítjük elő.
  • A kapuk helyett lehet vonalra játszani, ahol meg kell állítani, át kell vezetni vagy át kell passzolni a labdát egy, a vonalon kívül helyezkedő társnak, és ekkor kap a csapat egy pontot.
  • A létszámelőnyös és -hátrányos játékokat is lehet mérkőzésszerűen játszani egyéb szabályok, pályatartozékok hozzáadásával (plusz kapuk) vagy elvételével.

Miért hatékonyak a kisjátékok? (A 4:4 és 8:8 elleni játékok összehasonlítása)

  • Sokkal több a labdaérintés:
  • 135%-kal több passz,
  • 260%-kal több gólszerzési lehetőség,
  • 5-6-szor több gól,
  • 225%-kal több 1:1 elleni játékhelyzet,
  • 280%-kal több labdavezetési idő.
  • Nincs inaktív játékos (mindenki bevonódik).
  • Gyorsabb játék, gyakoribb szerepváltások (támadó-védő).
  • Egyszerűbb játékhelyzetek (illeszkedik a korosztályhoz).
  • Könnyebb megfigyelhetőség, átláthatóság és oktathatóság, tudatosíthatóság a pedagógus részéről.

A mai, modern futball a fejben kezdődik és a lábakban végződik. Az előforduló hibák 60%-a nem a technikai hiányosságokra vezethető vissza, hanem a hibás döntéshozatalra (Ward, 2004). A technika és a taktika egyaránt a perceptuális képességeken alapul (észlelés – felismerés – döntés – végrehajtás), amelyek fejlődését minél sokrétűbb tapasztalatszerzéssel kell támogatni. A kisjátékok kiemelkedő szerepet játszanak ebben a fejlesztési folyamatban, mivel autentikus gyakorlást tesznek lehetővé.

A futball evolúciója abba az irányba halad, amely a tökéletes fizikai képességeket már csak szükséges alapnak tekinti, és nem a játékot meghatározó tényezőnek. A futball oktatásában kezdik felismerni, hogy a képzés hangsúlyát át kell helyezni az észlelés – felismerés – döntés – végrehajtás anticipációs kör első három elemére.

A kisjátékok variációit mutatja az 57. ábra, az 1–2. és 3–4. évfolyamos iskolai labdarúgásban. Fontos módszertani kiegészítés, hogy a kisjátékok során a létszámelőnyös helyzetek egyben létszámhátrányos helyzetet is jelentenek, így mindkét játékhelyzettel foglalkoznunk kell. A létszámhátrányban lévő játékos(ok) a labdaszerzést követően igyekezzenek további feladatot megoldani, hiszen nincs vége a játéknak azzal, ha megszerezték a labdát. 

Mivel az 1–2. évfolyamok mérkőzésjátéka a 3:3; a 3–4. évfolyamoké pedig a 4:4 elleni játék, ezt pirossal jelöltük az ábrán, és ebből következnek a korosztályra jellemző kisjátékok is. Koncepciónkban – így a kerettantervben is – a kisjátékok fogalma dinamikusan illeszkedik az adott évfolyamciklus mérkőzésjátékához. Például 1. és 2. évfolyamon a mérkőzésjáték 3:3 ellen zajlik, amiből következően minden olyan játékot, amely nem 3:3 ellen, hanem annál kisebb létszámmal zajlik, kisjátéknak tekintünk. Ezt azért fontos tisztáznunk, mivel önmagában a 3:3 elleni játék is egy kisjáték, amennyiben a későbbi 4:4, 4+1, 5+1, vagy a nagypályás labdarúgás szemszögéből közelítjük meg. 

A labdarúgó kisjátékok kiválóan alkalmasak arra, hogy a korábban tárgyalt taktikai alapvetéseket azok tanulási szempontjait alkalmazó gyakorlás közben próbálgassák a gyerekek.


Ismétlésképpen a legfontosabbak ezek közül: (58. ábra)

A Grassroots labdarúgás lényege, hogy minden gyerek élvezze a játékot, és a futball által szerzett élményekkel gazdagítsa, fejlessze az egészségét, fizikai állapotát, pszichés és szociális képességeit.

A fenti öt taktikai alapelv folyamatos betartása lehetővé teszi minden gyermek számára – legyen az fiú vagy lány, kicsi vagy nagy, túlsúlyos vagy sovány –, hogy benne legyen a játékban. Óhatatlanul a legügyesebb gyerekek lesznek a legtöbbet kapcsolatban a labdával, azonban ezen öt labdarúgó alapvetés folyamatos betartása biztosítja minden gyerek számára azt, hogy ő is fontos részévé váljon a játéknak és a csapatnak.

A felsorolt öt alapelv minden esetben érvényes legyen szó akár iskolai tanórán történő Grassroots labdarúgásról vagy felnőtt profi labdarúgásról. A játék akkor lesz folyamatos, ha ezt az öt alapelvet folyamatosan követik a gyerekek. A folyamatos játék adja meg a mérkőzés élvezhetőségét, élményszerzési lehetőségét. Ebben az öt alapvetésben minden gyerek megtalálja azt, ami számára a legegyszerűbben megvalósítható. Ezzel máris hasznos tagja lesz a csapatnak, aktívan, gondolkodva és kreatív döntéseket hozva benne van a játékban még akkor is, ha nem nála van folyamatosan a labda.

A játék minőségét az alapelvek betartása mellett természetesen a gyerekek ügyessége adja. Az alapelvek nagyban segítik a gyerekeket abban, hogy az erősségeiket tovább tudják fejleszteni, míg a gyengeségeiket javítani tudják, miközben élményeket és önbizalmat is szereznek.

A kisjátékokban megvalósítható módosítási lehetőségek

  • létszám és támadó/védő arány
  • célfelület mérete – minél kisebb, annál nehezebb elérni (ide tartozik a célfelületek száma is)
  • pálya mérete – ügyesebb tanulók kisebb helyen képesek végrehajtani a taktikai-technikai elemeket
  • pályán elhelyezett akadályok
  • eszközök, plusz labdák alkalmazása
  • egyéb megkötések (pl. érintések száma, használható terület, kiindulási hely stb.)
  • félaktív, aktív védővel szemben, nagyméretű célfelületekre történő gólszerzési lehetőséggel,
  • labdabirtoklás félaktív/aktív védővel szemben, rögzített célfelület (pl. kapu, vonal) nélkül,
  • aktív védővel szemben célfelülettel (pl. kapu(k)ra, vonalra)
  • többkapus játékok különböző formájú és méretű területeken

A kisjátékok a legalkalmasabb eszközök a taktikai és a technikai elemek összekapcsolására. Ezekben attól függően alkotunk szabályokat és alkalmazunk eszközöket, hogy milyen a gyerekek tudásszintje, és mit szeretnénk hangsúlyosan gyakoroltatni velük. Ezek a szabályok fogják biztosítani azt, hogy a gyerekek valós mérkőzéskörülmények között tanulhassák, gyakorolhassák a taktikai és technikai elemeket.

Ebben a korban a félaktív védő nagyon nehezen állja meg, hogy ne legyen aktív, tanítványaink ezért inkább úgy legyenek félaktívak, hogy valamilyen nehezítő körülmény alkalmazása mellett játszanak. Például a védők fogjanak egy bóját két kézzel a fejükön. Így a mozgásuk sebessége reális lesz, a valóságot tükrözi, azonban mivel a kezüket nem használhatják a futás, az elindulás-megállás, a fordulatok segítéséhez, így legalább egy ütemmel lassabbak lesznek a szabadon mozgó támadóknál, akik ennél fogva végrehajthatják a rájuk osztott feladatot.

A célfelületek nagyságával szintén könnyedén szabályozható az elérni kívánt cél. Ahogy nő a gyerekek tudása, úgy lehet csökkenteni a célfelületeket is a játéknak megfelelő méretig.

A pálya, a játékterület mérete szintén segíti az elérni kívánt célt. Itt is az az irányelv, hogy minél ügyesebbek a gyerekek, annál kisebb lehet a pálya vagy a játéktér addig, amíg az elérni kívánt célt meg lehet rajta valósítani.

AZ 1:1 ELLENI JÁTÉK ÉS TANULÁSI SZEMPONTJAI

Az 1:1 elleni játék a labdarúgás (és bármely sportjáték) legelemibb támadó-védő kapcsolata. A támadó feladata, hogy átjátssza a védőt, a védő feladata pedig ennek megakadályozása. Ennek érdekében mindkét fél részéről tudatosan alkalmazott technikai és taktikai végrehajtásra van szükség. Az 59. ábrán egy 1:1 elleni kisjátékot láthatunk, ahol megfelelően gyakorolható az 1:1 elleni játékhoz szükséges technikai-taktikai repertoár. A kisjáték során minden esetben egy labdás támadó és egy védő játszik két kisméretű kapura vagy bójára/zsámolyra.

  • 1:1 elleni kisjátékalapok kapukra két párossal

A játékterület tudásszinttől és életkortól függően 12–25 m széles és hosszú négyzet vagy téglalap. A párok egyenként indulnak a kapujuk mellől. A támadó játékos célja a góllövés, a védőé pedig a gól megakadályozása, labdaszerzés, gólszerzés. Egy-egy játék góllal vagy a labda alapvonalon túlra jutásával ér véget. A játék gyorsítása érdekében javasolt, hogy egy segítő a pálya széléről – szükség esetén – passzoljon be labdát, amelynek megszerzése külön feladatként jelentkezik.
TSZ: alaptechnikai elemek (labdaszerzés, labdavezetés, csel, irányváltoztatás, irányított rúgás) gyakorlása (taktikai alapvetések)
Variációk: különböző méretű, formájú területek; változó méretű, anyagú labdák; kisebb-nagyobb célfelületek; több célfelület; alternatív gólszerzési lehetőségek.

A 2:2 ELLENI JÁTÉK ÉS TANULÁSI SZEMPONTJAI

Logikailag az 1:1 elleni után 2:1 elleni játéknak kellene következnie, azonban a 2:1-ben védekező gyereknek a védekezési alapelvek második lépcsőjét kellene megvalósítania. A 2:2 elleni játékban a védekező gyerekek a védekezési alapelvek első funkcióját tudják begyakorolni, a taktikatanulás szempontjából ezért a 2:2 elleni játékhelyzet megelőzi a 2:1 elleni játékhelyzet oktatását. Az előző, 1:1 elleni játékhoz képest új elemként kapcsolódik be a tanulásba a szándékos labdapassz lehetősége és igénye, továbbá a társ tudatos helyezkedése a labda átvétele érdekében, amely már igazi összjáték-lehetőséget kínál. Két játékos összjátéka már egyfajta csapatjátéknak minősül, ezért nagyon fontos a tudatos átadások, összjátékok oktatása a gyerekeknek.

 

A 2:2 elleni játékokban a játékhelyzetek megoldásai lehetnek az alábbiak:

  • Támadásban a labda megszerzésére, megkapására, átvételére, megtartására, birtoklására, továbbítására irányuló tevékenység.
  • Védekezésben nyomásgyakorlás a labdás ellenfélre vagy helyezkedés a labda és a saját kapu, célfelület közé.
  • Labdavesztés esetén a labda azonnali visszaszerzésére irányuló törekvés és/vagy az ellenfél megakadályozása a gólszerzésben (a támadó és a célfelület közé történő helyezkedés).

 

A 2:2 elleni játékhelyzet az egyéni játék és az együttműködés összhangjának legkisebb mozaikja. Kicsiben szinte minden játékelemet tartalmaz mind a támadó, mind a védő szemszögéből. A támadó szemszögéből csak a harmadik társ által nyújtott területszerzési előnyt nem tartalmazza, azonban ezt a labda nélküli társ, labda nélküli többletmozgása pótolhatja.

 

A védőknek az egyéni védekezésen túl a területvédekezés alapjai is jól gyakorolhatók.

 

A labdarúgás védekező munkájában három alapvédekezési formát különítünk el. Az egyik az emberfogásos védekezés, a másik a területvédekezés, a harmadik pedig ezek kombinációja, a vegyes védekezés.

A következő feladatban a 2:2 elleni játék tanulására mutatunk példaként kisjátékokat.

 

  • 2:2 elleni kisjátékalapok a gólszerzés lehetőségével

A négyzet alapú játéktér közepén elhelyezett bójakapukon át kell gólokat szereznie a pároknak. 

TSZ: támadásban – Szerezz gólt a két bója közötti passzal! Vezesd üres területre a labdát és keresd a passz és a gólszerzés lehetőségét!

        védekezésben – Helyezkedj a kapu és a labda közé!

Maradj az embereddel!

Variációk: különböző méretű, formájú területek; változó méretű, anyagú labdák; kisebb-nagyobb célfelületek; több célfelület; alternatív gólszerzési lehetőségek.

(60. ábra)

 

  • 2:2 elleni kisjátékalapok

A következő feladatban a 2:2 elleni játékba bekapcsolunk egy-egy faljátékost, amivel 3:2 elleni többlet alakítható ki. A játékot javasolt először labdatartásra, majd célfelület kialakításával gólszerzésre is játszani, ahogy a következőkben mutatunk is rá példát a tanulási szempontok megjelölésével.
TSZ: Támadásban – Labda nélkül mozogj üres területre! Szakadj el az ellenfeledtől, hogy megjátszható legyél! Kapcsold be a faljátékost, ha tudsz neki passzolni! 
         Védekezésben – Figyeld az ellenfeled és a labdát! 
Maradj az embereddel, ne engedd átvenni a labdát!
Variációk: a gólszerzés lehetőségének beépítése a játékba; faljátékosok a szemközti oldalvonalakon is.

  • 2:2 elleni játék 4 kapura

A játékterület 4 sarkába kapukat helyezünk el. Cél az összjáték és a játék közbeni gólszerzés.
TSZ: Támadásban – Labda nélkül mozogj olyan területre, ahonnan könnyebben tudsz gólt szerezni! Használd a játékterületet minden irányban!
Védekezésben – Igyekezz mindig a labda és a támadott kapu közé kerülni! A kapu közepe felől védekezz!

  • 2:2 elleni játék 2 kapura

A 2:1 ELLENI JÁTÉK ÉS MEGOLDÁSAI

Amíg a 2:2 elleni játékban minden játékosnak volt egy párja, a 2:1 elleni játékban emberfölényes helyzet adódik a támadók, míg emberhátrányos a védő szemszögéből. A támadás szempontjából így kedvezőbb, a védekezés szempontjából viszont kedvezőtlenebb játékhelyzet alakul ki. Szinte minden játékhelyzet visszavezethető ide, ezért is nagyon fontos a felmerülő taktikai problémák megoldási sémáinak tudatosítása és gyakorlása.

Az első kisjátékban a két támadónak egyszerű labdatartás a feladata célfelület és gólszerzés nélkül.

  • 2:1 elleni labdatartás (cica)

TSZ: Támadásban – Labda nélkül mozogj olyan területre, ahol üresen kaphatod a labdát! Használd a játékterületet minden irányban a védő mozgását figyelemmel kísérve!
        Védekezésben – Igyekezz mindig a labda és a labda nélküli ellenfél közé kerülni! Támadd a labdás játékost! Szorítsd a labdást a pálya széle felé! A passzt követően mielőbb zavard az új ellenfelet!
Variációk: terület formája, mérete; érintésszám; időkeret, meghatározott passz-szám után gólszerzési lehetőség.

  • 2:1 elleni játék 1 kapura – alaphelyzet

A következő játékhelyzetben már egy célfelület irányába kell támadást vezetni. Ennek három lehetséges alapvariációját meg kell ismernie minden tanítványunknak mind a támadók, mind a védők szemszögéből.
Variációk: A feladatot mélységben helyezkedő támadó-párral is gyakoroltassuk!

  • 2:1 elleni játékmegoldás-alapvariáció – A)

Ebben a variációban a védőjátékos a labdást támadja. A labdásnak ekkor két lehetősége van. Vagy passzol az üresben lévő társának, vagy egyedül csellel kapura tör. Az ábrán a passzal történő megoldás látható. A labda nélküli támadónak minden esetben követnie kell a támadást, hiszen egy esetleges kipattanó labdát még van lehetősége megszerezni.
TSZ: Támadásban – Figyeld a védő helyezkedését! Imitálj passzt és törj kapura! Ha a társ kedvezőbb helyzetben van, passzolj neki!
         Védekezésben – Mozogj a labdás felé és lassítsd a mozgását! Maradj a labda és a kapu között! Figyeld a passzsávot, és ha tudod „füleld le” az átadást! Ha átjátszottak fuss a kipattanóra! 
Variációk: A feladatot mélységben helyezkedő támadó-párral is gyakoroltassuk!

  • 2:1 elleni játékmegoldás-alapvariáció – B)

Ebben a megoldásban a védő – helytelenül – a labda nélkülire lép ki. A labdás pedig felismerve a helyzetet labdavezetéssel kapura tör.
Variációk: A feladatot mélységben helyezkedő támadó-párral is gyakoroltassuk!

  • 2:1 elleni játékmegoldás-alapvariáció – C)

Ebben a variációban a labdás passzt hajt végre a társnak, aki kényszerítőből visszajátssza a labdát a védőjátékos mögé! A társ lendületből kapura tör.
Variációk:  A feladatot mélységben helyezkedő támadó-párral is gyakoroltassuk!