Kesztyűs

ADATLAP
Játék neve: Kesztyűs
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Csoportos / csapat
Eszközigény:
  • labda
  • babzsák, léggömb
  • alternatív, saját készítésű eszköz
  • bója
Tantárgyi kapcsolódások: Matematika
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok

Kesztyűs

A két csapatot leültetjük egymással szemben egysoros vonalba, körülbelül 5-6 méter távolságra egymástól. Középen egy tárgyat helyezünk el (például kesztyűt). Mindkét csapatban megszámozzuk a tanulókat 1-től kezdve, így a két csapatban azonos számok lesznek. A feladat, hogy a középen elhelyezett tárgyat a szólított számokkal rendelkező tanulók megszerezzék, és „hazavigyék” a saját helyükre. Ha ezt az ellenfél érintése nélkül meg tudják tenni, akkor pontot szereznek a csapatuknak. Ha azonban azt a játékost, aki megszerezte a tárgyat az ellenfele meg tudja érinteni (miközben nála van a tárgy), akkor a védekező csapat kapja a pontot.

Variáció(k)

  • Ha az elsőnek szólított két játékos egyike sem meri felkapni a tárgyat, akkor szólíthatunk újabb számot, így 4 tanuló fogja körülállni azt. Ilyenkor fontos szabály, hogy az elzárás, azaz a csapattársak összejátszása szigorúan tilos, illetve tárgyszerzés esetén mindig csak saját ellenfele (a vele azonos sorszámú) üldözheti a tárgyat vivő játékost.
  • Próbáljuk ki 2, majd 3 tárggyal. Az egyes tárgyakhoz szólított számsorrendben kell futni. Például ha a 6., 4., 5. sorszámokat szólítjuk, akkor a 6-os sorszámú­ak az első tárgyhoz, a 4-esek a másodikhoz, az 5-ösök pe­dig a harmadikhoz futnak.

Módszertani ajánlások, megjegyzések

  • A játék során fokozottan figyelnünk kell a játéktér nagyságára. Ha túl sok a diák (például 15-15 fő egymással szemben) és viszonylag kicsi a játéktér, akkor érdemes 4 csapatban játszani, így 7-8 tanuló sokkal kevésbé balesetveszélyesen tud játszani. Az egy oldalon lévő két csapat pedig 2-3 fordulónként cseréljen!
  • A csapatok akár négyzet formában is elhelyezkedhetnek, így egyszer az egyik oldal, majd a másik oldal próbál kesztyűt szerezni.
  • Hívjuk fel tanítványaink figyelmét (vagy kérdéseken keresztül mutassunk rá), hogy nem feltétlenül célszerű a tárgyat egyből felkapni és hazaszaladni vele! A tárgynál türelmesen, de nagyon figyelmesen ki lehet várni azt a pillanatot, amikor az ellenfél játékosa éppen nem figyel, és ekkor megpróbálni elhozni a tárgyat, vagy megérinteni az ellenfelet, ha felkapta azt.