Memóriaséta

ADATLAP
Játék neve: Memóriaséta
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám:
  • Osztályszintű
  • Csoportos / csapat
Eszközigény: alternatív, saját készítésű eszköz
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Magyar nyelv és irodalom
  • Természetismeret / természettudomány
Játék típusa:
  • feladatjáték, játékos feladatok
  • kooperációs játék

Memóriaséta

Létszám: egész osztály, párokban, csoportokban
Eszköz: papír, írószer

Előkészületek

Készítsünk elő az állomások számának megfelelő kartonpapírt, amire írjuk és/vagy rajzoljunk fel 1–1 főnevet. Jelöljük ki a játékterületet, majd azon belül – előképzettségtől függően – 6–12 állomást. Az állomásokat úgy válasszuk meg, hogy azok jól elkülöníthetők legyenek, és eltérő jegyeket mutassanak. Rögzítsük az egyes állomásoknál a kártyákat jól látható helyre (például ragasztóval).

A feladat

Alkossunk kis létszámú csoportokat, amelyeknek az lesz a feladata, hogy az egyes állomásokon található kártyákon szereplő dolgokat, szavakat megjegyezzék. A memorizáláshoz nem használhatnak íróeszközt, hanem megoldást kell találniuk arra, hogyan jegyezzék meg a szavakat. A játék végén a végigjárt állomásokon látott dolgokból olyan izgalmas történeteket kell kitalálniuk, amelyek tartalmazzák a látott szavakat.

  • Séta közben a beszélgetés engedélyezett, de jegyzetet nem szabad készíteni.
  • A helyszín és a hozzárendelt szó összekapcsolását mindenki önállóan végzi. Erre időt kell biztosítani, akár a „túra” során, akár az iskolába visszaérve. Kezdők számára segíthetjük a fogalomtársítást a környezet egy tárgyának kiválasztásával, egy-egy példa érzékletes elmondásával (Például a játszótérhez kapcsolt szó a cápa. Az összekapcsolás történhet így: „Nézd, hogy hintázik az a cápa! Teli szájjal vigyorog, hogy sok száz foga látszik. Alig bírja fogni a kötelet az uszonyával, látni a tócsákat is, ahogy odakúszott, még a tenger szaga is ideérződik belőlük…”). Ilyen jellegű segítséget kettőnél többször ne adjunk a séta során.
  • A történeteket el lehet mesélni egymásnak, de ha valaki nem akarja meghallgatni más történetét, akkor azt tiszteletben kell tartani.
  • A játék végén a kreativitás és a megjegyzett fogalmak, dolgok pontossága az értékelés szempontja.

A játék feldolgozását segítő kérdések

  • Melyik szót volt könnyű megjegyezni, melyiket nehéz? Miért?
  • Ma ezen a játékon kívül mire használtad a memóriádat?
  • Mit könnyebb megjegyezni: amit látsz vagy amit elképzelsz?
  • Emlékszel még milyen tárgyakat láttál (egy adott helyszín megnevezése)? Milyenek voltak ezek? Milyen volt a színük, nagyságuk, formájuk? Hol hallottál autózajt, madárcsicsergést?

Variáció(k)

  • A játék egy-egy hosszabb séta során is játszható. Rövid pihenőket tartunk, melyek során a megjegyzésre szánt szósor szavait a környezetben kiválasztott konkrét tárgyhoz vagy természeti képződményhez társítjuk a fantázia segítségével.

 

 

Módszertani ajánlások, megjegyzések

Biztassuk a tanulókat, hogy minél érdekesebb fogalmi kapcsolatokat hozzanak létre, „izgalmas történeteket” találjanak ki. Visszaérkezve gondolják végig a séta helyszíneit, és jegyezzék le a helyszínekhez „ragasztott” szavakat.