Gyurmamelegítés

ADATLAP
Játék neve: Gyurmamelegítés
Javasolt korosztály: 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alternatív környezetben űzhető mozgásformák
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Páros
Eszközigény: alternatív, saját készítésű eszköz
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Matematika
  • Természetismeret / természettudomány
Fejlesztési terület:
  • széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
  • egészségközpontú edzettségi és fittségi állapot
  • önálló, konstruktív, problémamegoldó gondolkodás
Játék típusa: feladatjáték, játékos feladatok

                                                                                                                                         

A tanulók párokba rendeződnek. Minden pár kap egy darab gyurmát. A gyurma az izmokat jelképezi: bemelegítés előtt hideg, könnyen szakad (ezt próbálják is ki!), de miután bemelegedett, már sokkal rugalmasabb. Hogy ez kiderüljön, különböző szökdelések és/vagy futások közben felváltva „gyömöszöljék” a párok a gyurmát körülbelül 20 mp-ig. Minden 20 mp-es rész után az, akinél éppen a gyurma van, kialakít egy formát. Mindenegyes forma egy nyújtó gyakorlatot szimbolizál, amit mindketten végrehajtanak (például gömb=pillangóülés, háromszög= terpeszülés előrehajlással, henger= támadóállásban a vádli nyújtása).

 

Módszertani ajánlások, megjegyzések

  • Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy minden nyújtó hatású testhelyzetet tartsanak meg (statikusan)8-10 mp-ig, valamint próbáljanak meg minden mozgást közel az ízületi mozgásterjedelemig (fájdalomküszöbig) végrehajtani.
  • A feladat akkor éri el a valódi hatását, ha a tanulóinknak már van ismeretük a nyújtások biztonságos és pontos végrehajtásáról.

 

Variáció(k)

A formák sokfélék lehetnek. Használhatunk betűket, számokat, geometriai alakzatokat…

A nyújtó hatású gyakorlatok vonatkozhatnak egy-egy testtájra vagy akár az összes nagy izomcsoportra is.