A pozitív tanulási környezet megteremtése, a hatékony osztálymenedzsment

Szűrők, jellemzők...
Osztálymenedzsment:
  • szokásrendszer kialakítása
  • magatartás-menedzsment
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség
A testnevelés tanítása rendkívül összetett tevékenységegyüttest kíván meg a pedagógusoktól. Az eredményes oktatómunka esszenciális feltétele, hogy tanulóink megfelelően viselkedjenek, valamint a tanóra légköre és szervezési feltételei minden tanuló számára biztosítsák a biztonságos és hatékony tanulás lehetőségét. A tanórák során a pedagógus alapvető felelőssége a tervezett tananyag differenciált feldolgozása, a tanulás támogatása, a diákoké pedig az aktív részvétel a tanítási-tanulási folyamatban, vagyis maga a tanulás. Amellett, hogy mind a pedagógusoknak, mind a diákoknak befolyása van a pillanatnyi tanulási környezetre, alapvetésként fogadjuk el a pedagógus elsődleges felelősségét a tanulási környezet megteremtésében és fenntartásában.

Tanulási környezet alatt azokat a pedagógus által megteremtett tanórai feltételeket értjük, amelyek hozzájárulnak a diákok eredményes tanulásához. (Emlékezzünk, hogy a minőségi testnevelés-oktatás pozitív tanulási környezetben zajlik!) A tanulási környezetnek alapvetően két nagy összetevőjét különböztetjük meg. Az első a vezetői (menedzsment típusú) összetevő, amely mindazokat a pedagógusi tevékenységeket takarja, amelyek nincsenek közvetlen kapcsolatban a tananyag feldolgozásával, hanem annak szervezeti kereteit, a tanulás feltételeit teremtik meg. Ide tartoznak a hatékony tanuláshoz feltétlenül szükséges szokások, szabályok és rutinok, továbbá a rendezett és fókuszált gyakorlás megteremtésének és fenntartásának, a fegyelmezésnek a módszerei. A másik összetevő közvetlenül a pedagógus oktatási tevékenységére vonatkozik, amit a tanulási környezet tanítási/oktatási összetevőjének nevezünk. Ide tartoznak a mozgástanítás, tartalomfeldolgozás, gyakorlás, visszajelzés, illetve a kommunikáció különböző eljárásai, amelyekkel a 3–5. fejezetekben részletesen foglalkoztunk.

A tanórák folyamán felmerülő problémák általában mindkét komponenst érintik, ezért a testnevelő pedagógusnak felkészültnek és magabiztosnak kell lennie mindkét területen. Habár didaktikai szempontokat figyelembe véve a két komponenst külön tárgyaljuk, csakis együttes figyelembevételükkel lehetünk képesek megteremteni azt a tanulási környezetet, amely segítségével eredményes oktatási folyamat valósulhat meg. Ebben a fejezetben azokat a módszereket tekintjük át, amelyek a vezetői, más szóval menedzsment típusú pedagógusi tevékenységekkel állnak kapcsolatban.

Illusztráció
A hazai didaktikai szakirodalom többféleképpen közelíti meg az osztálymenedzsmenttel összefüggő feladatok elnevezését. Szivák Judit (2003) tanulásszervezés terminusszal jelöli az angol nyelvterületen elterjedt és Magyarországon is meghonosodott „osztálymenedzsment” elnevezésű pedagógusi tevékenységegyüttest [278]. A fogalom alatt minden olyan tevékenységet ért, amely a tanulást előkészíti, segíti, a tanulói magatartást szabályozza. Báthori Zoltán (1997) a tanulás tervezését, irányítását, szabályozását és értékelését a tanulásszervezés módszereiként értelmezi, ami egy sokkal átfogóbb megközelítést takar [279]. M. Nádasi Mária (2003) a frontális munkát, az egyéni munkát, a párban folyó tanulást és a csoportmunkát a pedagógus tevékenysége felől az oktatás szervezési módjainak, míg a tanuló szempontjából az oktatás munkaformáinak nevezi [280]. Még nehezebbé teszi az értelmezést, hogy a testnevelés tantárgypedagógiájában hagyományosan a foglalkoztatási forma kifejezést használjuk a tanulás szervezeti kereteinek meghatározására, amely ráadásul más szempontok alapján csoportosít, mint ahogy az általános didaktikában olvasható.

A testnevelés területén hagyományosan szervezési fel­adatokként tekintünk a tanulásszervezéssel, osztálymenedzsmenttel kapcsolatos tevékenységekre. Rétsági Erzsébet (2004) a szervezés tématerületét „A moz­gásoscselekvés-oktatás szervezési feladatai” címen tárgyalja és a szervezési feladatokat három fő kategóriába sorolja [178]:

  • a tanulók gyors és célszerű mozgatása;
  • a szerek, eszközök gyors és célszerű mozgatása;
  • a foglalkoztatási formák megválasztása.

A szervezést, „…az oktatási-nevelési célok megvalósításához szükséges személyi és tárgyi feltételek térben és időben történő biztosításaként [178, 146. o.] értelmezi és kiemeli annak szerepét a sikeres és hatékony motoros tanulás feltételei között.

Említettük, hogy a testnevelésben a munkaformákat hagyományosan foglalkoztatási formáknak nevezzük. A foglalkoztatási formák aszerint különülnek el, hogy egy időben azonos vagy különböző tananyagot dolgoznak-e fel a diákok. Osztályfoglalkoztatás esetén az osztály minden tanulója ugyanazzal a feladattal, csapatfoglalkoztatás esetén a csoportok (csapatok) más-más feladattal dolgoznak. Mind az osztályfoglalkoztatásban, mind csapatfoglalkoztatásban megjelenik az együttes, a csoportonkénti és az egyénenkénti szervezési forma.

Ebben a könyvben nem kívánjuk az egyes variánsokat és azok jellemzőit bemutatni, mivel a korábbi szakirodalmakban ezen információk rendelkezésre állnak [27; 178; 183], ráadásul a 4. fejezetben kifejtett oktatási stratégiákkal kapcsolatos tudnivalók alapjaiban kérdőjelezik meg e hagyományos struktúra alkalmazását a jövőben. Fontosabbnak ítéljük a tanulásszervezés területét más megközelítésből elemezni.

Fontos!

Mielőtt összegyűjtjük a hatékony osztálymenedzsment jellemzőit, tevékenységeit, szükséges rámutatnunk arra, hogy könyvünkben a tanulásszervezés és osztálymenedzsment kifejezéseket ugyanolyan jelentéstartalommal használjuk. A fogalmak alatt olyan szervezési eljárásokat, módszereket, stratégiákat értünk, amelyek tartalmazzák a tanuláshoz szükséges munkaformák (foglalkoztatási formák, személyi feltételek) kialakítását, az eszközök használatával kapcsolatos szervezést, az óra időbeosztásának figyelemmel kísérését, a tanulók magatartásának szabályozását (fegyelmezés), valamint a biztonságos környezet megteremtését és fenntartását.

A fenti tevékenységrendszer eredményes működtetése rendkívül összetett, komoly szakmai felkészültséget kíván meg a testnevelő pedagógustól. Látnunk kell azonban, hogy széles körű módszertani repertoár áll rendelkezésünkre e cseppet sem egyszerű feladatok megtanulására, a problémák felismerésére és kezelésére. Ezeket a módszertani eljárásokat a pedagógussá válás folyamatában meg lehet tanulni, tudatosan ki lehet fejleszteni, vagyis az „erre születni kell” típusú vélemények nem helytállóak.

A tanulási környezet minősége, azon belül pedig a hatékony osztálymenedzsment-eljárások fontos tényezői a tanulási lehetőségek maximalizálásának, a motiváció megteremtésének és fenntartásának, a tantervi tartalom elsajátításának, végső soron a testnevelés deklarált céljai megvalósulásának. A témával foglalkozó tudományos kutatások szerint a testnevelő pedagógusok a tanórák negyedét, ötödét töltik szervezési feladatokkal [281; 282], amely jelentős időkeretnek számít, s amely megerősíti fontosságukat a tanítási-tanulási folyamatban.

A következőkben támpontokat kívánunk adni az eredményes osztálymenedzsment-tevékenységek kialakítására, működtetésére.

A hatékony osztálymenedzsment egyik feltétele – amit természetesen kutatások is megerősítenek – a megfelelő testnevelésórai protokollok kialakítása a tanulók számára [140; 283]. Az alapvető szabályok létesítése, a megszokott rutinok (szokások) kialakítása kulcsfontosságú minden iskolafokon, de különösen az alsó tagozaton, ahol fokozott a balesetveszély. A tanórai protokollok feladata, hogy fizikai és érzelmi szempontból egyaránt biztonságos tanulási környezet alakuljon ki és működjön a tanórák során. Ezeknek a protokolloknak az elfogadása és elsajátítása azonban nem magától értetődő, ezeket meg kell tanulni! Elvben az óvodai nevelés során a gyermekeknek már olyan tapasztalatok birtokában kell lennie, amelyek az irányított mozgásos tevékenységek balesetmentes végrehajtására vonatkozó alapszabályokra, bizonyos sporteszközök biztonságos használatára vonatkoznak. Ettől függetlenül az oktatási folyamat elején, tipikusan évkezdéskor, fokozott figyelmet kell szentelnünk a testnevelésórákon működtetni kívánt protokollok megtanítására és folyamatos gyakorlására, illetve magasabb osztályfokokon az ismétlésére. A tanórai protokollok azokat az előre meghatározott és elsajátított szokásokat és szabályokat jelentik, amelyek különböző gyakorisággal, de rendszeresen előfordulnak testnevelésórákon. A szabályok elsősorban a magatartással kapcsolatos elvárásokat, következményeket rögzítik, míg a szokások az órákhoz kapcsolódó általános szervezési feladatokkal állnak kapcsolatban [109; 151].

Pangrazi és Beighle (2013) a testnevelésórák gördülékeny, fegyelmezett és jól szervezett megvalósítása érdekében az alábbi elvek betartását javasolja [134 nyomán].

  1. Használj megfelelő viselkedésformákat az oktatás során!
  2. Határozd meg a szokásokat, a szabályokat és a következményeket!
  3. Alkalmazz hatékony (osztály)menedzsment módszereket!
  4. Tanítsd meg az elfogadható tanulói magatartás jellemzőit!
  5. Használd a magatartás-menedzsment különféle módszereit a megfelelő magatartás erősítése érdekében!
  6. Csökkentsd az elfogadhatatlan magatartásformákat fegyelmezés segítségével!

A felsorolt elvek sajátos logikai sorrendet is jelentenek, amelyeket a továbbiakban részletesen fejtünk ki.

Illusztráció