Támaszgyakorlatok, súlypontmozgatások - energiabefektetés tudatosságával kapcsolatos feladatok

ADATLAP
Játék neve: Támaszgyakorlatok, súlypontmozgatások -energiabefektetés tudatosságával kapcsolatos feladatok
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök:
  • Alapvető mozgásformák - helyzetváltoztató mozgások
  • Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Energiabefektetés tudatossága
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Egyéni
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Természetismeret / természettudomány
  • Művészetek
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

Támaszgyakorlatok haladással, egyenletes sebességgel (lassú/gyors)

  • haladással végrehajtható támaszgyakorlatok lassan, közepes sebességgel és gyorsan

Most próbáljátok meg a „kutyafutást” úgy csinálni, mintha egy öreg, fáradt kutyát utánoznátok! Már csak lassan tud futni. Most utánozzátok egy virgonc kiskutya futását!

Támaszgyakorlatok változó sebességgel

  • haladással végrehajtható támaszgyakorlatok gyorsuló/lassuló sebességgel
  • haladással végrehajtható támaszgyakorlatok szabadon és szisztematikusan (például lassú-gyors, lassú-gyors) változó sebességgel

Játsszuk azt, hogy a pókokra veszély leselkedik! Mikor jelt adok, próbáljatok meg egyre gyorsabban menekülni „pókjárásban”! Mikor nincs veszély, lelassíthattok.

Támaszgyakorlatok irányváltoztatással (egyénileg vagy külsőleg meghatározott módon)

  • elindulás/megállás egyéni ütemben
  • haladás közben jelre megállás, majd jelre elindulás (például taps, fütty, dob)
  • haladás közben jelre különböző statikus utánzó gyakorlatok végzése (például „alagút”, „kisasztal”, „gólya”), majd jelre járás tovább
  • haladás közben irányváltoztatás egyéni vagy külső jelzésre

Minden csónaknak egy karikában van a kikötője. ha jelt adok, kezdjetek el „csónakázni” a tavon! Ha megszólal a vihart jelző duda, keressetek egy kikötőt! Mostantól pedig mindenkinek a saját kikötőjébe kell visszatalálni.

Támaszgyakorlatok lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal

  • támaszgyakorlatok az izmok feszültségének váltakoztatásával, szaggatott mozdulatokkal
  • támaszgyakorlatok „lassított felvétellel”
  • támaszgyakorlatok „gyorsított felvétellel”

Biztosan láttátok már, hogy mozognak a robotok. Próbáljatok meg „robotszerűen” „tevejárásban” haladni! Szaggatott mozdulatokkal haladjatok a karotokkal és a lábatokkal is! A térdetek maradjon nyújtva! Érdekes, mikor lelassítanak egy felvételt valamilyen mozgásról. Most játsszuk azt, hogy ti fogtok lassított felvétellel „popsisétával” haladni! Ne szaggassátok meg a mozdulataitokat, csak lassítsátok le! Most pedig gyorsított felvétellel próbáljátok meg! Figyelj, hogy maradjon nyújtva a térded, és csípőből indítsd a lábmunkádat! Mikor gyorsítasz, akkor a karoddal is intenzívebben kell segíteni.

Támaszgyakorlatok belső/ külsőleg meghatározott ritmusra

  • támaszgyakorlatok külsőleg meghatározott ritmusra (például pedagógus taps, zene, hangszerek)
  • támaszgyakorlatok belsőleg meghatározott ritmusban

Próbáltunk már zenére, mondokára járni, futni, szökdelni. Most például kipróbáljuk a „kutyafutást”, a „nyusziugrást” is abban a ritmusban, ahogy a zene ütemét halljátok. Különösen figyeljetek a biztos támaszra, ha gyorsabb lesz a ritmus!