Kúszások, mászások- energiabefektetés tudatosságával kapcsolatos feladatok

ADATLAP
Játék neve: Kúszások, mászások - energiabefektetés tudatosságával kapcsolatos feladatok
Javasolt korosztály:
  • Óvoda -2. évfolyam
  • 3-6.évfolyam
Kapcsolódó tantervi témakörök: Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások
Alapvető mozgásformák - helyváltoztató mozgások: Kúszások, mászások
Kapcsolódó mozgáskoncepció: Energiabefektetés tudatossága
Helyszín:
  • Tornaterem / szabadtér
  • Alternatív helyszínek (tanterem, folyosó, stb.)
Létszám: Egyéni
Eszközigény: eszköz nélküli
Tantárgyi kapcsolódások:
  • Természetismeret / természettudomány
  • Művészetek
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

Kúszások, mászások egyenletes sebességgel (lassú/gyors)

  • kúszás/mászás lassan, közepes sebességgel és gyorsan

A normál tempóhoz képest, most próbáljatok lassabban/gyorsabban kúszni/mászni! Mászásnál próbáljatok gyorsabban lépegetni a kezetekkel és a térdetekkel! A kúszásnál akkor fogtok gyorsabban haladni, ha azon kívül, hogy gyorsabban váltogatjátok a kar-lábtempókat, pici szünetet sem hagytok a váltások között. A gyors előrejutáshoz folyamatosnak kell lennie a mozgásotoknak.

Kúszások, mászások változó sebességgel

  • kúszás/mászás fokozatosan gyorsuló/lassuló sebességgel
  • kúszás/mászás szabadon és szisztematikusan (például lassú-gyors) változó sebességgel

Már megtapasztaltátok, milyen érzés különböző sebességgel mászni. Most próbáljátok váltogatni a sebességetek kúszás/mászás közben!

Kúszások, mászások irányváltoztatással (egyénileg vagy külsőleg meghatározott módon)

  • elindulás/megállás egyéni ütemben
  • kúszás/mászás közben jelre megállás, majd jelre elindulás (például taps, fütty, dob)
  • járás közben jelre különböző statikus utánzó gyakorlatok végzése (például „alagút”, „kisasztal”, „gólya”), majd jelre járás tovább
  • haladás közben irányváltoztatás egyéni vagy külső jelzésre

Kúszás/mászás közben szabadon megállhattok, majd újra elindulhattok a teremben. Figyeljetek, most csak akkor álljatok meg, ha jelt adok! A következő jelzésre induljatok újra! Most már ne álljatok meg, csak változtassatok irányt, ha a jelzésemet halljátok!

Kúszások, mászások lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal

  • „robot kúszás/mászás”: az izmok feszültségének váltakoztatásával, szaggatott mozdulatokkal
  • kúszás/mászás „lassított felvétellel”
  • kúszás/mászás „gyorsított felvétellel”
  • A mozgásvégrehajtás tudatos kontrollját jelentik ezek a gyakorlatok, hiszen ha lassítva vagy gyorsítva akarunk valamit megcsinálni, tudnunk kell, hogy milyen mozdulatokat kell „lelassítani”, „felgyorsítani” vagy „szaggatottan” megcsinálni.

Biztosan láttátok már, hogy mozognak a robotok. Próbáljatok meg „robotszerűen” kúszni/mászni! Szaggatott mozdulatokkal haladjatok a karotokkal és a lábatokkal is! Érdekes, mikor lelassítanak egy felvételt valamilyen mozgásról. Most játsszuk azt, hogy ti fogtok lassított felvétellel kúszni/mászni! Ne szaggassátok meg a mozdulataitokat, csak lassítsátok le! Most pedig gyorsított felvétellel próbáljátok meg!

 

 

 

 

Kúszások, mászások belső/külsőleg meghatározott ritmusra

  • kúszás/mászás belsőleg meghatározott ritmusban
  • kúszás/mászás külsőleg meghatározott ritmusra (például pedagógus taps, zene, hangszerek)
  • kúszás/mászás belsőleg meghatározott ritmusban, hangkeltéssel (például talajra ütéssel)

Izgalmas az is, ha úgy próbáltok meg kúszni/mászni, hogy magatokban elképzeltek hozzá egy ritmust. Akár egy mondóka ritmusára is mozoghattok. Most én fogom adni a ritmust a mozgásotokhoz. Figyeljetek a zene ritmusára!