Fundamentális manipulatív mozgáskészségek

Szűrők, jellemzők...
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

A manipulatív mozgáskészségek gyakorlatilag a születés pillanatától kezdve folyamatosan fejlődnek, hiszen azzal, hogy a gyermek a kezét vagy a lábát aktívan használja például különböző tárgyak elmozdítására, megfogására, fejleszti manipulatív készségeit is. A kezdeti reflexes mozgások nagyon korán tapasztalati alapúvá válnak.

Az 1.3. alfejezetben bemutatott 1. ábra a természetes mozgások egészére vonatkozik, a helyzetváltoztató mozgáskészségek és a manipulatív mozgások egységként kezelendők, fejleszthetők. A bevezetőben említett sajátosság változatlanul érvényes: az eszközökkel végrehajtott mozgások lehetnek bonyolító körülményei olyan mozgásoknak, amiket lehet eszköz nélkül is végrehajtani (hely- és helyzetváltoztató mozgások), de lehetnek szükségszerű velejárói a kialakítani, fejleszteni kívánt mozgáskészségnek. Ebben az alfejezetben az eszközök alkalmazása maga a fejleszteni kívánt készség, így minden kézzel és lábbal végezhető eszközös mozgásforma ide tartozik.

A manipulatív mozgások tehát valamilyen eszközzel végrehajtható tevékenységet jelentenek. A hely- és helyzetváltoztató mozgásoknál használt mozgáskoncepciós rendszerezés ehelyütt is alkalmazható lenne, ám mi ennek kidolgozásától eltekintettünk. Elsősorban a miatt döntöttünk így, mert a gyakorlatban az adott manipulatív készséget legtöbb esetben hely- és helyzetváltoztató mozgások segítségével nehezítjük, illetve azok segítségével kontextualizáljuk, például játékokban. Ilyenformán az ott leírtak újra alkalmazásáról lett volna szó, bár más hangsúllyal. Másodsorban pedig be kellett látnunk, hogy a manipulatív készségek lehetséges megnyilvánulásainak teljesség igényével történő leírása egy újabb kötetnyi alapanyagot jelentene, amit terjedelmi korlátok miatt nem tudtunk felvállalni. Ezért úgy határoztunk, hogy ebben a könyvben arra szorítkozunk, hogy csoportosítjuk a manipulatív készségeket, illetve megmutatjuk a kapcsolódási pontokat a hely- és helyzetváltoztató mozgáskészségekkel.

13. ábra: Manipulatív és helyváltoztató mozgáskészségek összekapcsolása

13. ábra: Manipulatív és helyváltoztató mozgáskészségek összekapcsolása

Ettől függetlenül fontos áttekinteni néhány sajátosságot, módszertani megfontolást a manipulatív mozgások fejlesztése kapcsán:

  • Minden eszközzel végzett mozgás gyakorlása előtt fontos, hogy biztosítsunk lehetőséget tanítványainknak az eszköz tulajdonságainak érzékelésére, milyen anyagú, súlyú, formájú eszközzel állnak szemben.
  • Lehetőség szerint a fejleszteni kívánt mozgásformához használható legegyszerűbb, legkönnyebb, legpuhább eszközzel kezdjük a gyakorlást. Leggyakrabban labdát használunk testnevelésórákon, így javasolt olyan labdát használni, ami nem túl nehéz, nagyobb méretű, ezáltal könnyű elkapni. A lufi rendszeres alkalmazását kifejezetten javasoljuk.
  • Az eszköz alkalmazásának lehetőségeiről először helyben szerezzenek tapasztalatot tanítványaink, labda esetén például gurítással, görgetéssel, majd pattintással, a labda feldobásával, elkapásával. Ezt követően a – hely- és helyzetváltoztató mozgásokhoz hasonlóan – nehezíthetjük a végrehajtást térbeli, dinamikai és/vagy társsal való kapcsolat szempontjai szerint.

A manipulatív készségek fejlesztése nélkülözhetetlen előzménye a későbbi sportjátékokban történő sikeres részvételnek. Erről bővebben a „Taktikai gondolkodás fejlesztése a játékoktatásban” című kiadványunkban írunk [13].