Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához |
A tematikai egységek tartalmainak tanegységekké alakítása nagy körültekintést igénylő, összetett feladat. Egyrészt azért, mert a tervezés során a különböző tematikai egységek kapcsolódási pontjait érdemes minél konkrétabban meghatározni, másrészt pedig azért, mert a tervezéskor nem tudhatjuk pontosan, hogy egy adott csoporttal hogyan tudunk majd haladni (elmaradt órák, a tananyag lassabb elsajátítása stb.). Mindazonáltal a tervezés a hatékony, tudatos pedagógiai munka elengedhetetlen része, amely megteremti a strukturált, komplex fejlesztés kereteit. A tervezés a megfelelő értékeléssel kiegészülve nemcsak a tanórai tartalmakra vonatkozóan, hanem a tanulási kimenetekre nézve is alapvetően határozza meg pedagógiai munkánkat. A kerettanterv tematikai egységeinek tartalmát és sorrendjét úgy alakítottuk ki, hogy segítse az éves tervezést, jellemzően az egyszerűbbtől a bonyolultabb feladatok, gyakorlatok, játékok felé haladva. Ennek megfelelően az éves terve zéshez és a mozgásanyag kiválasztáshoz bátran használhatjuk a kerettantervi struktúrát és tartalmakat.
Az alábbi táblázatban áttekintést adunk a tematikai egységekről és azok tartalmáról, valamint a kapcsolódó óraszámokról. Az óraszámok arányaiban mutatják, mely tematikai egységek igényelnek kicsivel több vagy kevesebb időt az összóraszámból. Természetesen ez egy elméleti felosztás csupán, amit a pedagógus bármikor módosíthat az adott lehetőségek és korlátozó tényezők fényében.
Tanítási egység sablon Tanítási egységek száma: 8
Éves óraszám: 72 óra Egy tanítási egységhez tartozó tanórák száma: 6–10
1
2
3
4
5
6
7
8
Egyéni, labdás és labda nélküli ügyességfejlesztés
Egyéni, labdás és labda nélküli ügyességfejlesztés és A társas együttműködés alapjai
Társas együttműködés alapjai és Kisjátékok
Társas együttműködés és Kisjátékok
Kisjátékok
Kisjátékok és Mérkőzésjátékok
Kreatív játékok és Mérkőzésjátékok
Mérkőzésjátékok
8
10
10
8
10
10
6
10
Az 5. fejezet bevezető részében foglalkoztunk a kerettanterv szerkezetével, ahol megállapítottuk, hogy a technikai elemek egyszerű, önálló majd párokban történő gyakorlását követően azokat a kisjátékokban, már taktikai jellegű szempontok szerint alkalmazzák a tanítványaink, míg végül mérkőzésjátékokban is végrehajtják azokat. Ezt a folyamatot, felépítményt követik az előző táblázatban található tanítási egységek is. Az egyes tanítási egységek órákra bontásánál (következő táblázat) is ezt az elvet javasolt követnünk. A táblázat felosztása azt is lehetővé teszi, hogy az adott tanulási célnak megfelelő oktatásszervezési formát, oktatási stratégiát is megválasszuk.