A szivacskézilabda éves programjának, tanítási egységeinek tervezése


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához

A szivacskézilabda éves programjának, tanítási egységeinek tervezése


A tematikai egységek tartalmainak tanegységekké alakítása nagy körültekintést igénylő, összetett feladat. Egyrészt azért, mert a tervezés során a különböző tematikai egységek kapcsolódási pontjait érdemes minél konkrétabban meghatározni, másrészt pedig azért, mert a tervezéskor nem tudhatjuk pontosan, hogy egy adott csoporttal hogyan tudunk majd haladni (elmaradt órák, a tananyag lassabb elsajátítása stb.). Mindazonáltal a tervezés a hatékony, tudatos pedagógiai munka elengedhetetlen része, amely megteremti a strukturált, komplex fejlesztés kereteit. A tervezés a megfelelő értékeléssel kiegészülve nemcsak a tanórai tartalmakra vonatkozóan, hanem a tanulási kimenetekre nézve is alapvetően határozza meg pedagógiai munkánkat. A kerettanterv tematikai egységeinek tartalmát és sorrendjét úgy alakítottuk ki, hogy segítse az éves tervezést, jellemzően az egyszerűbbtől a bonyolultabb feladatok, gyakorlatok, játékok felé haladva. Ennek megfelelően az éves terve zéshez és a mozgásanyag kiválasztáshoz bátran használhatjuk a kerettantervi struktúrát és tartalmakat.

Az alábbi táblázatban áttekintést adunk a tematikai egységekről és azok tartalmáról, valamint a kapcsolódó óraszámokról. Az óraszámok arányaiban mutatják, mely tematikai egységek igényelnek kicsivel több vagy kevesebb időt az összóraszámból. Természetesen ez egy elméleti felosztás csupán, amit a pedagógus bármikor módosíthat az adott lehetőségek és korlátozó tényezők fényében.


Tanítási egység sablon        Tanítási egységek száma: 8

Éves óraszám: 72 óra          Egy tanítási egységhez tartozó tanórák száma: 6–10


1


2


3


4


5


6


7


8


Egyéni, labdás és labda nélküli ügyességfejlesztés

  • Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák
  • Koordinációs fejlesztési céllal végzett játékos feladatok
  • Egyéni, labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok és játékok

Egyéni, labdás és labda nélküli ügyességfejlesztés és A társas együttműködés alapjai

  • Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák
  • Egyéni, labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok és játékok
  • Egyéni, labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok és játékok páros és társas együttműködést igénylő feladatokban

Társas együttműködés alapjai és Kisjátékok

  • Páros és csoportos, labdás és labda nélküli ügyességfejlesztő dobásgyakorlatok, illetve játékok helyben és haladással
  • 1:1 és 2:1 elleni játékok, játékos feladatok

Társas együttműködés és Kisjátékok

  • Páros és csoportos, labdás ügyességfejlesztő dobásgyakorlatok, illetve játékok helyben és haladással
  • 2:2 elleni kisjátékok

Kisjátékok

  • Létszámelőnyös helyzetek megoldásai
  • 1:1, 2:1, 2:2, 3:1 elleni kisjátékok egymásra épülő felépítése, tanulási szempontjaik figyelembevételével
  • 3:2 elleni kisjátékok alkalmazása

Kisjátékok és Mérkőzésjátékok

  • Azonos létszámú játékhelyzetek megoldásai
  • 2:2 és 3:3 elleni kisjátékok
  • 3:3 elleni mérkőzésjátékok meghatározott taktikai szempontok szerinti megoldásokkal, játékvariációval

Kreatív játékok és Mérkőzésjátékok

  • Kisjátékok és 3:3 elleni mérkőzésjátékok támadó és védő taktikai szempontok szerinti módosításokkal

Mérkőzésjátékok

  • 3:3 elleni mérkőzésjátékok, a tanult támadó és védő taktikai megoldások mérkőzés közbeni alkalmazása

8


10


10


8


10


10


6


10


Az 5. fejezet bevezető részében foglalkoztunk a kerettanterv szerkezetével, ahol megállapítottuk, hogy a technikai elemek egyszerű, önálló majd párokban történő gyakorlását követően azokat a kisjátékokban, már taktikai jellegű szempontok szerint alkalmazzák a tanítványaink, míg végül mérkőzésjátékokban is végrehajtják azokat. Ezt a folyamatot, felépítményt követik az előző táblázatban található tanítási egységek is. Az egyes tanítási egységek órákra bontásánál (következő táblázat) is ezt az elvet javasolt követnünk. A táblázat felosztása azt is lehetővé teszi, hogy az adott tanulási célnak megfelelő oktatásszervezési formát, oktatási stratégiát is megválasszuk.


Tanítási egységek órákra bontása