7.4.3. A tárgyi jutalomhoz kötött pozitív megerősítés lehetőségei


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.4.3. A tárgyi jutalomhoz kötött pozitív megerősítés lehetőségei


A szociális megerősítés mellett lehetőségünk van valamilyen tárgyhoz kötött, jutalomként funkcionáló megerősítést választani. A pedagógiai gyakorlat szintjén mindennapos tevékenységként jelenik meg a módszer, alkalmazása azonban számos kérdést vet fel, különösen a belső motivációs rendszerrel kapcsolatos negatív hatásaival kapcsolatban. Történhet egyéni, csoportos vagy osztályszintet célozva egyaránt. A tárgyjutalom lehet valamilyen étel (általában édesség, de inkább válasszunk gyümölcsöt erre a célra), matrica, nyomda, oklevél, érem, bizonyítvány, pontok, rajzolt smile-k (különböző érzelmeket kifejező arcocskák) vagy egyéb motiváló tárgyak (19. táblázat). A fegyelmezett magatartás proaktív megerősítése mellett a fegyelmezetlenség reaktív visszafordításának is eszköze lehet.

A módszer egy speciális alkalmazási lehetősége, ha olyan jutalmazási rendszerként működtetjük, amely késleltetett formában adja az „igazi” jutalmat. A tárgyi jutalmazással kapcsolatban azonban vegyük figyelembe annak belső motivációt csökkentő hatásait, amelyről a későbbiekben részletesebben írunk.

 


19. táblázat: Példák tárgyi jutalomra

pontok

matricák

nyomdák

smile-k

bélyegek

puzzle­-da­ra­bok

színezők

testmozgást népszerűsítő plüssállatok (például mókus, kenguru)

oklevelek

emléklapok

érmek

kupák

olcsó, apró játékok

ételek (édesség, gyümölcs)

egyéb tárgyjutalmak